Pasukan Liga Perdana Inggeris (EPL), Tottenham Hotspur FC membuka tirai jelajah pramusim mereka menjelang bermulanya musim baharu EPL dengan mencatat kemenangan 2-1 dalam perlawanan persahabatan menentang dengan pasukan Pilihan Malaysia, yang diperkuatkan empat pemain asing di Stadium Shah Alam di sini malam tadi.

Pilihan Malaysia di bawah bimbingan ketua jurulatih kebangsaan, Dollah Salleh melakukan serangan awal, namun dapat dipatahkan barisan pertahanan kelab dari Utara London itu, yang diterajui pemain antarabangsa England, Danny Rose dan pemain Belgium, Jan Vertonghen.

Pasukan pelawat itu, yang juga dikenali sebagai 'The Lilywhite' mendapat gol pertama mereka melalui Harry Kane, yang merembat bola lantunan daripada penjaga gol kebangsaan Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat, setelah cuba menyelamatkan tendakan kuat Thomas Carroll pada minit ke-18.

Empat minit kemudian, pemain import Terengganu, Paulo Rangel mrnyamakan kedudukan bagi Pilihan Malaysia, tetapi jaringanya dibatalkan pengadil, Mohd Amirul Izwan Yaacob kerana pemain dari Brazil itu didapati ofsaid.

Bagaimanapun, pemain import dari Brazil, Thiago Juninho, yang bermain untuk Perak, berjaya mendapatkan gol penyamaan bagi Pilihan Malaysia pada minit ke-31 hasil daripada sepakan bebas yang diambil Indra Putra Mahayuddin.

spurs
Penjaga Gol Tottenham Hugo Lloris menjulang Piala AIA 2015 selepas menewaskan pasukan negara 2-1 pada piala AIA 2015 di Stadium Shah Alam di sini hari ini. - fotoBERNAMA

Gol itu serta sokongan beberapa ribu penyokong tempatan memberi semangat kepada Pilihan Malaysia untuk melakukan beberapa asakan berbahaya.

Kapten Maldives, Ali Ashfaq, yang bermain untuk pasukan PDRM, hampir menjaringkan satu gol lagi untuk Pilihan Malaysia pada minit ke-41, tetapi tendangannya tidak menepati gawang walaupun hanya berdepan dengan penjaga gol Spurs, Hugo Lloris.

Pada minit ke-42, Kane sekali lagi menerobos pintu gol Pilihan Malaysia untuk menjadikan kedudukan 2-1 hingga tamat perlawanan separuh masa pertama.

Pada separuh masa kedua, pengurus Tottenham Hotspur, Mauricio Pochettino membuat lima pertukaran terhadap barisan pemainnya bagi mengukuhkan persembahan, tetapi tidak membuahkan sebarang hasil dan menjadikan kedudukan kekal.

Tottenham Hotspur, yang tiba pada Selasa setelah beraksi dalam perlawanan akhir EPL mereka menentang Everton FC pada Ahad, akan berlepas ke Australia esok untuk menentang pasukan A-League, Sydney FC di the ANZ Stadium di Sydney, Sabtu ini.