DUA pencabar utama UFC dalam kelas lightweight bakal bertembung hujung minggu ini untuk acara UFC 267 yang akan berlangsung di Abu Dhabi, Emeriah Arab Bersatu.

Petarung di kedudukan ranking kelima, Islam Makhachev bakal menghadapi saingan paling mencabar dalam kariernya apabila bakal berkongsi pentas Octagon bersama Dan Hooker, petarung yang kini berada di ranking keenam dalam kelas berat yang sama.

Islam yang kini menduduki tangga ranking kelima serta mempunyai rekod kemenangan lapan kali berturut-turut, belum pernah dicabar petarung dalam kalangan sepuluh ranking terbaik di UFC.

Bagi Hooker pula, walaupun telah tewas sebanyak sepuluh kali dalam karier MMA-nya, dia dikenali sebagai petarung yang selalu mengambil peluang mencabar petarung dalam kalangan ranking lebih tinggi.

Antara petarung dengan nama besar yang pernah menewaskan Hooker adalah seperti Dustin Poirier, Michael Chandler dan Edson Barboza.

Islam Makhachev

- Rekod MMA: 20-1
- Kemenangan ketara: Drew Dobber, Thiago Moises dan Gleison Tibau
- Kunci Kemenangan: Gaya pertarungan Islam dan Khabib Nurmagomedov tidak jauh berbeza. Kedua-dua    mereka mempunyai latar belakang yang luas dalam sukan tempur Sambo dan kemahiran gusti yang dimilikinya seperti tidak boleh ditandingi.

Tektik dan strategi pertarungan Islam seakan-akan sudah boleh dibaca. Seperti yang selalu diulang jurulatih Javier Mendez apabila ditanya media, jawapannya tetap sama - 'father's plan'.

Father's plan sebenarnya merujuk kepada teknik menjatuhkan lawan ke kanvas dan mendominasi mereka melalui kemahiran bergusti.

Melalui teknik ini Islam boleh menyerang lawan melalui tumbukan bertubi-tubi dan serangan siku menerusi gaya 'ground and pound'. Teknik ini memang sering digunakan petarung asal Dagestan.

Dan Hooker

- Rekod MMA: 21-10
- Kemenangan ketara: Gilbert Burns, Paul Felder dan Al Iaquinta
- Kunci kemenangan: Dikenali sebagai petarung jenis 'stand-up' kemahiran Hooker bakal diuji secukupnya bila berhadapan dengan Islam kelak.

Dengan ketinggian 183 cm dan jangkaun depa 191 cm, Hooker jelas sekali mempunyai kelebihan dari segi jarak pertarungan. Kelebihan ini sebaiknya digunakan melalui serangan seperti tumbukan 'jab' dan tendangan ke arah betis.

Penjagaan jarak pertarungan yang baik apabila berdepan dengan Islam adalah satu strategi penting. Ia bagi mengelak dan mematahkan usaha Islam untuk menjatuhkan Hooker dan membawa pertarungan ke kanvas Octagon.

Dengan percaturan yang betul dan kekuatan tumbukan yang dimiliki, Hooker boleh berjaya melancarkan pukulan ke arah kepala lawannya dan mencari kemenangan menerusi TKO (technical knockout).

Kesimpulan

Makhachev vs Hooker merupakan satu pertarungan penting bukan sahaja untuk kedua-dua petarung tetapi untuk kelas lightweight itu sendiri.

Bagi Makhachev, jika dia menang dengan cara yang menyakinkan dan mampu mendominasi pencabarnya, dia mungkin akan bertarung untuk merebut kejuaraan selepas ini atau pun hanya perlu menang satu lagi pertarungan sebelum boleh mencabar sang juara.

Dalam empat pertarungan terakhir, Hooker mencatat dua kemenangan dan dua kali tewas. Hooker pasti tidak mahu nampak satu lagi rekod kekalahan dalam rekod MMA-nya.

Untuk terus kekal dalam ranking 10 petarung terbaik kelas lightweight juga penting buat Hooker jika dia mahu terus dilihat sebagai bakal pencabar juara satu hari nanti.

BACA: UFC 267: Berlangsung di Abu Dhabi, UFC ketengahkan petarung Muslim

Pertarungan Makhachev vs Hooker dalam 'main card' acara UFC 267 akan bersiaran secara langsung di Astro SuperSport 5 (saluran 815) pada 31 October bermula jam 2 pagi.