AIR hujan di seluruh dunia kini tidak lagi selamat untuk diminum kerana paras bahan kimia toksik yang dikenali sebagai PFAS melebihi garis panduan terkini.

PFAS, yang merujuk pada bahan perfluoroalkil dan polifluoroalkil, pada mulanya ditemui dalam pembungkusan, syampu atau alat solek tetapi kini telah merebak ke seluruh persekitaran, termasuk air dan udara.

Pencemaran PFAS memberi kesan negatif kepada sistem pertahanan badan, tetapi kesan keseluruhan terhadap kesihatan manusia dan ekologi masih tidak diketahui.

Saintis yang diketuai oleh Ian Cousins, seorang profesor Sains Alam Sekitar di Universiti Stockholm, telah menjalankan ujian bagi empat jenis PFAS dan menganalisis beberapa ukuran lain.

"Walaupun di kawasan terpencil dan tidak ramai penduduk seperti Antartika dan dataran tinggi Tibet, PFAS yang dicatatkan adalah melebihi paras garis panduan," kata Cousins dalam kajian yang diterbitkan minggu lepas.

Sebahagiannya mempunyai kaitan dengan garis panduan tahap PFAS, yang telah menurun dengan ketara di banyak negara. Sebagai contoh, nilai garis panduan air minuman yang baru dikeluarkan Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) Amerika Syarikat untuk PFA penyebab kanser tertentu ialah 37.5 juta lebih kecil daripada standard sebelum ini.

Ia dilakukan selepas mendapati bahan kimia berkenaan berupaya menjejaskan tindak balas imun kanak-kanak terhadap vaksin.

Walaupun terdapat teknologi pembersihan yang boleh membantu membuang bahan kimia ini, ia memerlukan kos yang tinggi dan tidak akan dapat mengekstrak PFAS yang mencukupi untuk memenuhi had keselamatan baharu.

Cousins ​​berkata tidak banyak yang boleh dilakukan kecuali menunggu selama beberapa dekad.

"Ia akan perlahan-lahan mencairkan ke lautan. Kita juga boleh menghentikan larut lesap dari tapak pelupusan sampah lama (dengan menutup tapak pelupusan sampah dan merawat bahan larut lesap) dan memastikan sisa lama dibakar pada suhu tinggi."