SEBUAH beg tangan kecil berukuran kurang daripada 0.03 inci lebar dijual pada harga lebih AS$63,000 (RM294,052) dalam sesi lelongan dalam talian, Rabu lalu.

Hampir tidak dapat dilihat oleh mata manusia, beg berwarna hijau kekuningan pendarfluor itu mengambil inspirasi reka bentuk Louis Vuitton, walaupun ia adalah hasil kerja sebuah kumpulan seni New York, dan bukan keluaran label mewah itu sendiri.

Digelar sebagai "Beg Tangan Mikroskopik", kumpulan seni tersebut, MSCHF, yang berpangkalan di Brooklyn memaklumkan beg itu lebih kecil daripada sebutir garam laut.

Beg tangan itu diperbuat menerusi teknologi pembuatan yang digunakan untuk mencetak bahagian plastik berskala mikro 3D, dipanggil two-photon polymerization. Ia dijual bersama mikroskop yang dilengkapi dengan paparan digital di mana beg itu boleh dilihat.

Foto promosi menunjukkan reka bentuknya dengan lebih terperinci, mendedahkan monogram dengan tulisan "LV" yang biasa terdapat pada beg jenama Louis Vuitton.

Jualan lelongan itu dihoskan oleh Joopiter, sebuah pusat lelongan dalam talian yang ditubuhkan oleh artis, Pharrell Williams.

Walaupun Williams kini berkhidmat sebagai pengarah kreatif pakaian lelaki di Louis Vuitton, ketua pegawai kreatif MSCHF, Kevin Wiesner sebelum ini memberitahu New York Times bahawa kumpulan mereka tidak meminta kebenaran LV untuk menggunakan logo atau reka bentuknya.

MSCHF buat masa ini enggan memberi sebarang respons berkaitan rekaan beg tangan berkenaan, lapor CNN.

Walau bagaimanapun, dalam satu kenyataan yang diterbitkan bersama penyenaraian lelongan, syarikat tersebut menyatakan bahawa kecintaan industri fesyen terhadap beg kecil telah menjadi semakin lebih abstrak sehingga aksesori itu dianggap "simbol jenama semata-mata."