RANGKAIAN restoran kari Jepun yang popular, CoCo Ichibanya membuka restoran pertamanya di India awal bulan ini di Gurugram, sebuah bandar yang terletak 30km di barat daya ibu kota New Delhi, sekali gus dianggap memulakan 'persaingan kari' di negara Asia Selatan itu.

Kemunculan rangkaian restoran kari asing di India, yang dianggap tempat di mana juadah kari bermula, disifatkan pemerhati sebagai langkah yang berani namun bukan satu keperluan.

Pemilik restoran tersebut bagaimanapun yakin mereka mempunyai kelebihan tersendiri bagi memikat masyarakat di negara yang mempunyai jumlah penduduk hampir 1.4 bilion itu, lapor South China Morning Post.

Kari Jepun menekankan pada rasa manis dan tidak pekat. - Facebook/CoCo Ichibanya

"Masyarakat tempatan yang mengunjungi restoran kami di Jepun mengatakan kari kami mempunyai rasa yang enak, kami yakin kami mempunyai kekuatan tersendiri," kata Hirosuke Nakamura, Ketua Pegawai Operasi Ichibanya India.

Ichibanya India adalah usaha sama antara konglomerat Jepun, Mitsui (yang mempunyai bahagian 60 peratus ekuiti) dan Ichibanya (40 peratus). Rangkaian ini memiliki 1,300 cawangan di Jepun dan lebih dari 180 cawangan di Amerika Syarikat, United Kingdom, China dan Asia Tenggara.

Kari Jepun menekankan pada rasa manis dan tidak begitu pekat, berbeza dengan kari India. Ia biasanya mengandungi buah, sayur, madu, tepung jagung, pati gandum dan lemak sayuran. Ini berlainan dengan kari India yang biasanya ditumis dengan bawang, bawang putih, halia, garam masala, cili dan kunyit.

Pengenalan kari Jepun di India telah mencetuskan perbandingan yang tidak dapat dielakkan dengan kari tempatan. Hujah berkaitan yang mana satu lebih enak menjadi pertikaian apatah lagi Ichibanya merancang untuk membuka sehingga 30 cawangan di seluruh India dalam tempoh 10 tahun.

Ahli Sejarah dan pengarang buku, Dr Pushpesh Pant, mengakui tidak mempunyai masalah menikmati kari India dan Jepun walaupun keduanya sangat berbeza.

Kari India yang biasanya ditumis dengan bawang, bawang putih, halia, garam masala, cili dan kunyit. - Facebook/D’n’A

"Kari Jepun nampak seperti stew, bukan 'rupa' yang dianggap orang India sebagai kari. Walaupun rasanya pedas, ia tidak sepedas kari di sini.

"Tetapi orang India sudah biasa merasa pelbagai jenis kari, jadi saya rasa tahap penerimaan kari Jepun di negara ini juga tinggi," katanya.

Seorang chef, Vineet Manocha pula berpendapat kari Jepun mungkin memerlukan sedikit perubahan untuk disesuaikan dengan selera masyarakat India.

"Tetapi perubahan itu perkara biasa. Rangkaian restoran besar yang lain juga melakukannya apabila memasuki pasaran sesebuah negara.

"Masyarakat di India tidak sukar untuk menerima kari dari luar. Sebagai contoh, kari Thai juga sudah menjadi kebiasaan dalam menu harian di sini," ujar Manocha.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !