GEORGE TOWN: Faktor usia tidak menjadi penghalang kepada nenek tiga cucu Nor Shuhaini Md Yusof, 52, untuk menceburi bidang yang didominasi oleh kaum lelaki, iaitu sebagai kapten bas.

Nor Shuhaini yang merupakan ibu kepada lima orang anak dan nenek kepada tiga orang cucu telah berkhidmat bersama bas Rapid Penang selama sembilan tahun untuk menyara keluarga memandangkan suaminya sakit.

"Keadaan kesihatan suami kurang memuaskan, jadi kos belanjawan harian ditanggung oleh saya...suami memang tidak bekerja...cuma anak-anak ada bantu sikit dari segi kewangan," katanya kepada pemberita ketika ditemu bual di Terminal Bas Rapid Penang, Pengkalan Weld di sini hari ini.

Menurut Nor Shuhaini yang sebelum ini merupakan suri rumah sepenuh masa, minat yang mendalam telah mendorongnya untuk bekerja dalam bidang ini.

"Sebelum ini saya tak pernah bekerja, hanya menjadi suri rumah, jangan ingat suri rumah sepenuh masa tidak boleh pegang jawatan sebagai kapten bas, kita boleh sahut cabaran tu.

"Antara cabarannya ialah kami terpaksa bangun seawal 3 pagi dan melapor diri pada 4.30 pagi kerana bas mula beroperasi pada 5.30 pagi," katanya yang berasal dari Sik, Kedah.



Sementara itu, Noor Hafiza Hamzah, 42, yang telah berkhidmat selama lapan tahun sebagai kapten bas Rapid Penang kini turut mencabar diri untuk menyambung pengajian pada yang sama.

"Saya mengambil Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pengkhususan Sejarah di Universiti Sains Malaysia (USM).

"Alhamdulillah Rapid (syarikat) memberi dua hari cuti bekerja. Jadi dengan waktu pekerjaan yang efisien saya mampu mengatur sendiri waktu belajar dan waktu bekerja. Kalau ada kelapangan saya akan membaca, selalunya tiada gangguan," katanya.

Noor Hafiza yang berasal dari Baling, Kedah ini turut berkongsi pengalaman memandu bas ketika menghadapi situasi banjir di sekitar Pulau Pinang.

"Bila (banjir) terlampau teruk, kita tidak akan buat kenderaan lain terlibat sama jadi kita akan hentikan perjalanan sehingga keadaan reda dan pihak pengurusan akan memberi arahan untuk bergerak semula," katanya.

Justeru, sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa 2024 esok, Nor Shuhaini dan Noor Hafiza mengharapkan lebih ramai wanita mencabar diri dan menceburi bidang yang dikatakan didominasikan oleh kaum lelaki ini.

-- BERNAMA