KUALA LUMPUR: Beliau bukanlah orang kurang upaya (OKU) namun karya lukisannya cukup unik dan menarik perhatian ramai kerana dihasilkan bukan sahaja menggunakan tangan tetapi juga dua anggota badan yang lain iaitu kaki dan mulut.

Begitulah kegigihan Mohd Saiful Baharom Shah, 40, atau lebih mesra disapa Cikgu Saiful yang cuba menyelami nasib golongan OKU, seterusnya diterjemahkan ke dalam teknik lukisannya.

Bakat yang dimiliki guru pendidikan seni Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Tajul Ariffin, Kuala Kangsar, Perak itu ternyata berjaya memikat jutaan hati yang teruja menyaksikan bakat melukisnya melalui perkongsian video di platform laman sosial TikTok milik beliau.


INSPIRASI DARIPADA OKU

Menurut Cikgu Saiful, bertitik tolak daripada rasa kagum dengan bakat pelukis OKU yang masih mampu berkarya walaupun cacat anggota fizikal, beliau kemudiannya mendapat inspirasi untuk mengasah bakat melukis menggunakan tiga anggota badan berkenaan.

Baginya, jika OKU boleh mengharungi setiap kepayahan untuk melukis menggunakan anggota badan yang bukan dominan (biasa digunakan), maka ia juga seharusnya tidak mustahil bagi orang yang sempurna anggota fizikal seperti beliau untuk melakukannya.

"Kita manusia sebenarnya dikurniakan bakat semula jadi. Kita ambil contoh pelukis OKU, pada asalnya mereka memang tidak boleh melukis menggunakan kaki, namun disebabkan mereka kudung tangan, jadi terpaksalah mereka belajar untuk melukis menggunakan kaki dan menggunakan hasil karya mereka untuk terus menampung kehidupan.

"Inilah yang membuka mata dan minda saya untuk menghayati jerih payah mereka dan saya harap ia dapat menyedarkan bahawa kita semua ada bakat terpendam, cuma hendak atau tidak sahaja menajamkan kemahiran itu," kongsinya yang menetap di Taman Chandan Puteri 3, Kuala Kangsar ketika dihubungi Bernama baru-baru ini.


GIAT BERLATIH

Bapa kepada enam orang cahaya mata berusia antara empat hingga 14 tahun itu berkata, beliau memperuntukkan dua hingga tiga jam setiap hari untuk melukis menggunakan anggota badan bukan dominan tanpa jemu bagi memantapkan teknik lukisan.

"Tangan dominan saya kanan, jadi saya mula usaha untuk melukis guna tangan kiri, kedua-dua kaki dan mulut sekitar tahun 2020, memandangkan pandemik COVID-19 baru bermula dan kebanyakan masa kita adalah di rumah akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan hampir semua institusi ditutup termasuklah sekolah.

"Jika diceritakan tahap kesusahannya, melukis guna kaki kiri adalah yang paling sukar dan sangat kekok untuk dimahirkan. Paling mudah ialah tangan kanan, diikuti mulut, tangan kiri, kaki kanan dan yang terakhir kaki kiri. Jujurnya, memang sukar untuk mahirkan anggota kaki sebab kita perlu kuatkan cengkaman pensel menggunakan jari kaki. Mulut lebih mudah sebab kita boleh cengkam pensil dengan kuat menggunakan gigi," katanya.



Cikgu Saiful melakukan latihan melukis selama hampir enam bulan sebelum benar-benar yakin untuk berkongsi bakat uniknya itu menerusi rakaman video di TikTok.

"Pada awalnya, saya cuma mahirkan diri dengan lukisan karikatur seperti watak kartun Doraemon kerana ianya lebih mudah untuk dilukis serta dapat memantapkan cengkaman pensel. Setelah mahir, baru saya mula melukis potret individu dan artis terkemuka tanah air seperti Allahyarham Sudirman dan Datuk Seri Siti Nurhaliza, serta ikon besar luar negara dan bintang bola sepak termasuk Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo.

"Lukisan inilah yang menjadi titik tolak sehingga menjadikan akaun TikTok saya mula tular dan semakin ramai peminat mula menempah hasil karya saya.

"Saya berasa amat bersyukur kerana setiap titik peluh dan usaha saya tidak sia-sia. Aktiviti ini menjadi sumber pendapatan sampingan untuk menampung keluarga saya yang besar ini," katanya yang kini mampu melukis lima karya berlainan dalam satu masa menggunakan kesemua anggota badannya yang telah 'dilatih' itu.


TIDAK MENANG TANGAN TERIMA TEMPAHAN

Menurut Cikgu Saiful, beliau mampu meraih sekitar RM500 hingga RM1,000 sebulan, bergantung kepada jenis lukisan dan jumlah tempahan yang diterima daripada orang ramai.

Antara lukisan yang sering ditempah pelanggan ialah potret individu bersaiz A4 dengan menggunakan pensel pada harga sekitar RM50.

Sekiranya potret yang ditempah perlu menggunakan pensel warna, harganya boleh mencecah sekitar RM100 beserta bingkai gambar, dengan kebiasaannya hanya mengambil masa sekitar satu atau dua hari untuk disiapkan.

"Sejak tular di TikTok, berduyun-duyun orang tempah lukisan dengan saya, sampai hampir tidak terlayan kerana saya cuma akan melukis selepas selesai tugasan hakiki sebagai guru. Namun kebanyakan mereka sanggup tunggu tempahan masing-masing biarpun perlu ambil masa yang lama untuk disiapkan.

"Antara karya termahal pernah dibeli pelanggan ialah sebuah potret berwarna saiz A2 oleh pasangan pengantin yang berkahwin di Perak baru-baru ini, harganya sekitar RM600.

"Selain itu, saya juga pernah menyiapkan lukisan potret bersaiz A1 melibatkan lima keluarga besar. Bagi lukisan bersaiz A1 atau A2, harganya adalah sekitar RM300 hingga RM600 dan biasanya boleh mengambil masa seminggu hingga sebulan untuk disiapkan kerana ia lukisan bersaiz besar serta cukup rumit dan teliti," jelasnya.

Harga bagi lukisan bersaiz A3 menggunakan pensel dan berbingkai pula adalah sekitar RM150, manakala bagi lukisan berwarna sekitar RM250 dan mengambil masa kurang daripada seminggu untuk disiapkan.

Cikgu Saiful juga pada masa sama sudah mula menerima banyak tempahan sempena Hari Raya Aidilfitri tahun ini yang kebanyakannya lukisan potret keluarga.

"Sesebuah karya akan disiapkan berdasarkan prinsip 'siapa dahulu' 'first come, first serve', namun jaminan tetap diberikan bahawa karya lukisan adalah berkualiti tinggi biarpun dibuat dalam masa yang suntuk," katanya menambah mereka yang ingin membuat tempahan lukisan boleh melayari laman Facebook dan TikTok Saiful Thaqif. 

- BERNAMA / Muhammad Basir Roslan