SEPARUH daripada pekerjaan di Amerika Syarikat diunjurkan bebas menjelang 2030 dengan dua pertiga majikan kini menganggap kerja dari rumah atau kerja hibrid sebagai "norma baharu".

Lapor The Guardian, banyak syarikat mengisytiharkan diri mereka 'fully remote', memberikan kelebihan daya saing berbanding mereka yang masih memerlukan kehadiran fizikal di pejabat.

Di sebalik perubahan itu, masih terdapat ketidakseimbangan dalam kalangan sesetengah ketua syarikat.

Ada yang percaya bekerja dari pejabat adalah yang terbaik. Ada juga merasakan mereka yang bekerja dari rumah sedikit sebanyak tidak banyak melakukan kerja. Ada juga yang ingin menghukum mereka yang lebih suka bekerja hibrid.

Sebagai contoh, memo dalaman yang dihantar oleh James Gorman, pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Morgan Stanley, kepada kakitangannya: “Jika anda ingin mendapat bayaran kadar New York, anda bekerja di New York. Jangan beri saya alasan "Saya di Colorado, dan mendapat bayaran seperti saya di New York".

Pemimpin hari ini memikirkan perkara yang tidak pernah difikirkan dan bertanya sama ada mereka masih memerlukan pejabat, kerana mereka membuka mata dan telinga terhadap apa yang berlaku dalam dunia perniagaan.

Joanna Swash, Ketua Pegawai Eksekutif penerimaan sumber luar dan penyedia komunikasi Moneypenny, mengakui persepsinya dicabar oleh pandemik.

"Sebelum COVID-19 saya fikir kami mempunyai pejabat yang hebat, dan ia adalah ruang yang disukai.

“Apa yang saya pelajari ialah budaya kita sangat kuat sehinggakan ia bukan hanya berdasarkan pejabat atau persekitaran fizikal, tetapi ia berdasarkan seluruh komuniti itu, dan cara kita mempercayai antara satu sama lain. Ia sepatutnya jelas kepada saya, tetapi itu adalah pengajaran yang sangat besar," katanya.

Bagi ketua yang masih mahukan pekerjanya kembali ke pejabat, apakah puncanya? Adakah kerana mengawal selia beberapa kerja dari rumah - terutamanya kewangan - adalah rumit dari segi undang-undang? Adakah ia ilusi yang pengurusan dan pemimpin berada dalam pejabat berspesifikasi tinggi, berteknologi tinggi dan boleh dilihat? Atau adakah kerana kegagalan untuk memahami skala dan perubahan?

Kewujudan internet, diikuti pandemik, telah menjadikan pusat kerja baharu iaitu rumah, dan bentuk mobiliti baharu iaitu telefon pintar, menjadikan pekerjaan mampu dilakukan di mana-mana sahaja.