JEDDAH: Berbuka puasa dengan buah kumar pada bulan Ramadan yang penuh kemuliaan sangat sinonim dengan umat Islam, sekali gus menjadikan buah ikonik ini sebagai makanan ruji pada hidangan iftar.

Pengambilan buah kurma atau juga disebut sebagai tamar seiring dengan sunnah Nabi Muhammad SAW yang turut mengamalkannya.

Baginda bersabda: “Apabila salah seorang daripada kamu berbuka, hendaklah berbuka dengan kurma, kerana ia adalah rahmat dan jika dia tidak mendapatkan kurma, maka dengan air, kerana ia adalah suci."

Amalan ini bukan sahaja membawa kepentingan agama tetapi juga menawarkan pelbagai manfaat kesihatan.

Pakar pemakanan klinikal Arab Saudi, Asmaa Al-Harthi memberitahu Arab News: "Kurma membekalkan badan dengan tenaga penting selepas berpuasa berjam-jam, berkat kandungan gula ringkas yang kaya yang menambah paras gula darah yang berkurangan semasa berpuasa."

Beliau menambah: Beliau menambah: “Kurma adalah makanan ringan yang berkhasiat dan ringan, padat dengan vitamin dan mineral. Ia adalah persediaan kepada perut sebelum pengambilan makanan dengan merangsang enzim pencernaan, sekali gus memudahkan proses penghadaman. Tambahan pula, kandungan seratnya yang tinggi menggalakkan rasa kenyang, mencegah makan berlebihan dan keletihan.”

Kurma juga memainkan peranan penting dalam ekonomi kerajaan dengan peningkatan permintaan di dalam dan di luar negara.

Pasaran kurma di Arab Saudi telah mengalami aktiviti perdagangan yang aktif dan kehadiran yang ketara daripada rakyat dan penduduk ketika mereka berusaha untuk membeli pilihan terbaik yang ada.

Ini jelas dapat dilihat di seluruh pasar dan kedai yang menjual kurma.

Memandangkan kurma merupakan komponen ruji jadual puasa pada bulan Ramadan, pertubuhan komersial ini bersaing untuk membekalkan semua jenis buah berkenaan.

Di setiap wilayah dalam negara Arab Saudi terkenal dengan jenis kurma tertentu, masing-masing dengan rasa dan ciri tersendiri.

Seperti disebut Ketua Pegawai Eksekutif Zadna Dates Co., Bashaar Al-Kureai, setiap satu jenis kurma berbeza dengan setiap wilayah di Arab Saudi.

Wilayah Qassim, misalnya, jelas beliau. terkenal dengan jenis sukkari, khalas, majdool, saqai dan berhi, manakala Madinah menawarkan ajwa, safawi, barni dan mmberiah.

Sementara Al-Ahsa, wilayah selatan, terkenal dengan khalas dan ruzziz dan wilayah utara, Hail dan Jouf pula terkenal dengan kurma jenis Al-Helwah.

Tidak ketinggalan pilihan seperti khalas, sukkari, ajwa, Al-Helwah dan safri mendapat permintaan tinggi pada bulan Ramadan kerana rasa dan ketersediaannya yang luar biasa di bandar-bandar tertentu.

Kurma juga merupakan bahan utama dalam banyak hidangan popular semasa Ramadan.

Wilayah Qassim terkenal terutamanya sebagai pengeluar kurma terbesar dan untuk pelbagai hidangan yang menggabungkannya.

Sebagai contoh, hidangan seperti hanini dan sirap kurma dalam pastri kleeja adalah hidangan istimewa di rantau ini.

Selain itu, qashd dan areekah juga lazimnya dinikmati sepanjang Ramadan.

Qashd ialah hidangan yang diperbuat daripada kurma dan tepung gandum, sering dihidangkan semasa bersahur atau berbuka puasa.

Ia adalah hidangan ruji semasa musim sejuk dan Ramadan, terkenal dengan kepekatannya seperti bubur yang memberikan kandungan kalori tinggi, sesuai untuk memberi tenaga dan memanaskan badan.

Begitu juga, areekah diperbuat daripada kurma, tepung barli, madu dan minyak sapi, dan beberapa jenama telah membangunkannya untuk menyerupai penyediaan ma’soob, hidangan popular di wilayah Makkah.

Kepentingan kurma melangkaui penggunaan tempatan, kerana Arab Saudi merupakan pengeksport utama kurma, dengan peningkatan ketara dalam eksport dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Pusat Nasional Sawit dan Kurma di Arab Saudi baru-baru ini melaporkan peningkatan 14 peratus dalam eksport kurma kerajaan, mencapai nilai SR1.462 bilion (AS$390 juta), berbanding SR1.280 bilion pada 2022.

Menjelang akhir tahun lepas, eksport kurma Arab Saudi mencecah 119 negara pengimport, mencapai peningkatan 152.5 peratus sejak 2016, berjumlah SR1.462 bilion menjelang akhir 2023, berbanding SR579 juta pada 2016, dengan kadar pertumbuhan tahunan terkumpul sebanyak 12.3 peratus.

Eksport kurma Saudi menyaksikan peningkatan ketara ke pelbagai negara, termasuk China, yang menyaksikan peningkatan 121 peratus dalam eksport kurma pada 2023 berbanding 2022, dan Perancis dengan peningkatan 16 peratus.

Eksport kurma ke Singapura mencatatkan peningkatan 86 peratus dalam nilai sepanjang 2023 berbanding 2022, manakala Korea mencapai peningkatan 24 peratus dalam nilai.

Sebagai sebahagian daripada program hadiah Raja Salman, Kementerian Hal Ehwal Islam, Dakwah dan Bimbingan Arab Saudi menyelaras pengedaran kurma di 93 negara dan menganjurkan jamuan berbuka puasa di 60 negara.

Di Bosnia dan Herzegovina, Utusan Saudi Osama Al-Ahmadi, Mufti Besar Bosnia Husein Kavazovic, dan pegawai lain, menghadiri program penghantaran 10 tan kurma kepada lebih 30,000 orang pada bulan Ramadan.

Di Afrika Selatan, Mohammed Ashour, atase agama di kedutaan Saudi melancarkan dua program dengan peruntukan 40 tan kurma untuk diedarkan ke bandar dan negara bertauliah, memberi manfaat kepada sekurang-kurangnya 90,000 umat Islam.

Di Indonesia pula, program yang dirasmikan oleh kementerian, dengan kehadiran Duta Besar Saudi, Faisal bin Abdullah Al-Amoudi; Timbalan Menteri Hal Ehwal Agama Indonesia, Saiful Rahmat Dasuki dan utusan dari negara Arab dan Islam, akan menyediakan iftar kepada kira-kira 40,000 orang dan mengagihkan 20 tan kurma dan naskhah Al-Quran.

Di Senegal, kerajaan akan menyelia pengedaran 15 tan kurma kepada keluarga, pusat Islam, rumah anak yatim dan masjid di seluruh negara Afrika Barat. – Arab News