MASALAH udara tidak sihat atau jerebu di Malaysia bukan perkara asing.

Malah, baru-baru ini dilaporkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di lima kawasan iaitu di Selangor, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Sarawak menunjukkan tahap tidak sihat pada Ahad.

Pada pagi Isnin, tiga kawasan di Sarawak menunjukkan tahap tidak sihat, iaitu di Sri Aman, Kuching dan Ibu Pejabat Polis Daerah Serian. 

Masalah jerebu ini mungkin terdengar biasa bagi sesetengah orang, namun tahukah anda udara yang tidak sihat ini akan menyerang individu terutama yang menderita alahan atau masalah sensitif angin histamin?

Selain itu juga, kulit penderita ekzema juga boleh mengalami radang, malah penderita asma boleh jadi semput, resdung jadi lebih teruk dan sebagainya.

Justeru, seorang pengamal perubatan Dr Hafiz Sulaiman menerusi hantaran di Instagram berkongsi tip bagaimana menghadapi situasi ini tanpa menjejaskan kesihatan.


#1 Perlindungan 

Pastikan perlindungan kita daripada kontak dengan jerebu tiptop! Kulit kena pakai losen/krim bagi membentuk perlindungan kulit supaya tidak kontak dengan jerebu dan akibatkan radang.  

Pelembap juga mencegah pengeringan dan membaiki kulit yang rosak. Paling bagus pakai pelembap yang ada antioksida dan vitamin.

"Pakai mask N95 ya untuk lindungi sistem pernafasan daripada masuk habuk jerebu. Memang susah nafas sikit berbanding surgical mask, tetapi itu yang terbaik insya-Allah. 

"Jangan guna contact lense untuk cover mata. Habuk jerebu yang masuk mata boleh sebabkan iritasi dan diterukkan dengan pakai contact lense."

#2 Elak Aktiviti Luar 

Tutup pintu dan tingkap selalu ketika waktu berjerebu. Kurangkan aktiviti di luar rumah. Larang anak kita bermain di luar buat sementara waktu. 

"Tapi jangan tutup langsir pula ya. Jika badan tak kena matahari lama boleh jadi murung dan tak bagus pula untuk kesihatan." 

#3 Stabillan Imuniti Badan

Apabila keadaan berjerebu, badan cenderung untuk menjadi stres dan sensitif. Ini kerana, antibodi badan jadi lebih aktif untuk hadapi jerebu.

"Sesetengah orang badan jadi overprotective iaitu orang ada alahan. Kahak lendir jadi banyak, hingus tak henti, bersin-bersin, kulit jadi gatal dan radang."

Pulihkan kerosakan akibat jerebu dengan mengamalkan pemakanan sihat, minum air secukupnya dan ambil suplemen antioksida.

Makanan sayuran, buah-buahan dan suplemen antioksida mengurangkan kerosakan akibat jerebu. Insha Allah, badan lebih sihat dan imuniti badan jadi kembali stabil. 

"Mana yang sakit seperti asma, jangan lupa standby ubatan seperti inhaler ya. Jika asma teruk, cepat-cepat bawa ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan."