KUALA LUMPUR:"Thai piranthal vazhi pirakkum', peribahasa Tamil yang bermaksud kejayaan akan datang bergolek apabila tibanya bulan Thai, iaitu bulan ke-10 dalam kalendar Tamil dan ia jatuh pada Januari, saban tahun.

Bulan Thai atau 'Thai maatham' juga merupakan bulan bagi meraikan hasil pertanian, dengan harapan tuaian pada tahun berikutnya akan lebih baik dan masyarakat India lazimnya menyambut Hari Ponggal selama tiga hari dengan amalan berbeza.

Yang pasti, apabila Ponggal tiba pada Khamis (14 Jan) ini, amalan tradisi menyediakan nasi Ponggal (nasi manis) akan dilakukan untuk dijamu dan dipersembahkan kepada Dewa Matahari dan sambutan bagaikan tidak lengkap sekiranya tidak menggunakan periuk belanga bagi menanak nasi Ponggal.

Meskipun zaman sudah moden dan ada yang selesa menggunakan periuk aluminium bagi tujuan itu, periuk belanga masih menjadi pilihan masyarakat India di Malaysia, malah penggunaan belanga, dikatakan semakin berkembang.

Perkara ini diakui pengusaha tembikar generasi ketiga syarikat Krishnan Pottery di Kuala Selangor, K. Mahavisnoo, 37, bahawa permintaan terhadap belanga akan meningkat setiap kali menjelang awal tahun bagi menyambut Ponggal.

"Meskipun pandemik COVID-19 belum reda, permintaan tetap tinggi dan syarikat kami telah membuat persediaan sejak tujuh atau lapan bulan lepas," katanya yang mewarisi perniagaan keluarga yang berusia lebih 70 tahun itu.

"Hampir 50,000 belanga disiapkan hasil tangan 15 pekerja. Ia juga akan dieksport ke Singapura," katanya menambah syarikat juga menghasilkan bekas kemenyan dari tanah liat, pasu, bekas menyimpan air dan pelita.

Menurutnya, Ponggal kali ini yang akan disambut dalam kelaziman baharu mempunyai sudut positifnya, apabila anggota keluarga berpeluang meraikan Ponggal bersama-sama di rumah.

"Ponggal bukan seperti sambutan Deepavali yang ada elemen kunjung-mengunjung. Ia disambut secara sederhana di rumah masing-masing dan memandangkan sesi persekolahan belum bermula serta ramai masih bekerja dari rumah, jadi inilah peluang untuk menyambut bersama keluarga," katanya menambah sambutan Ponggal ini penting bagi mendidik generasi muda tentang perayaan tradisi masyarakat India.

Pada hari pertama sambutan (14 Jan) atau 'Thai Ponggal' lazimnya akan diraikan bersama anggota keluarga dengan berkumpul untuk "menyaksikan" susu yang dimasak di dalam belanga melimpah dan limpahan itu simbolik kepada kebaikan dan kekayaan untuk seluruh keluarga.

Sambutan pada hari kedua - 'Mattu Ponggal'- memberi tumpuan kepada haiwan yang dianggap suci iaitu lembu, yang akan dimandikan, diwarnakan tanduknya serta dihiasi dengan kalungan bunga.

Hari ketiga pula - 'Kanni Ponggal'- memberi tumpuan kepada golongan anak dara - mereka perlu memakai pakaian baharu untuk upacara sembahyang khas agar mendapat suami yang baik.

Sementara itu, Presiden Malaysia Hindu Sangam (MHS) Datuk R.S. Mohan Shan mengingatkan penganut Hindu agar meraikan Ponggal di rumah masing-masing, manakala kehadiran ke kuil haruslah mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan.

"Kuil merayakan Ponggal dengan mengehadkan kepada hanya 30 orang pada satu-satu masa dengan mematuhi semua SOP rumah ibadah. Dinasihatkan perayaan secara besar-besaran Ponggal perlu dielakkan tahun ini.

"Oleh demikian, kita berdoa semoga bulan Thai ini akan membawa kebaikan, kesihatan dan kemakmuran kepada kita semua," katanya menerusi hantaran di laman rasmi Facebook MHS.

-- BERNAMA