5 Mei 2013 detik sejarah bagi Malaysia. Selang seminggu kemudian, 11 Mei, hari ini dalam sejarah buat Pakistan. Kedua-duanya alami peristiwa penting dalam memastikan demokrasi yang subur terus digerakkan demi rakyat. Jutaan warga Malaysia dan Pakistan masing-masing menjadi hakim, pemutus siapa yang mereka mahukan untuk mentadbir negara bagi penggal lima tahun akan datang.

Walaupun prosesnya sama, tidak seperti Pakistan, pilihan raya di Malaysia berlangsung aman, tanpa ada kekacauan yang menjejaskan keselamatan negara. Harga keselamatan bukan gadaian di negara ini. Atas sebab tahap keselamatannya dipelihara, bilangan pengundi catat peratusan tertinggi, 84.5 % berdasarkan perangkaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Sepanjang kempen, lebih 134 orang terbunuh di Pakistan, sekali gus dianggap pilihan raya paling berdarah di negara itu dalam sejarahnya. Ratusan ribu anggota tentera dikerah bagi mengawal keselamatan dan proses pengundian. Malah, sempadan dengan Iran dan Afghanistan turut ditutup bagi mengekang kemasukan militan asing. Hasilnya, mereka yang keluar mengundi dicatatkan sebanyak 60%, tetapi lebih tinggi berbanding pada 2008 iaitu hanya 44%.

Najib

Analisis keputusan pilihan raya Malaysia menjurus kepada adanya tsunami pengundi kaum tertentu. UMNO sebagai parti terbesar kaum Melayu mencatatkan prestasi lebih baik pada pilihan raya umum ke-13, tetapi tidak bagi MCA, yang mewakili kaum Tionghua. Ini mendorong satu pasukan khas ditubuhkan bagi mengkaji prestasi buruk MCA sebagai komponen dalam Barisan Nasional (BN) sebagai parti pemerintah.

Di Pakistan, lain pula tsunaminya. Aura legenda kriket, Imran Khan ternyata luar biasa kali ini. Kempen-kempennya secara agresif sejak awal membuahkan hasil apabila parti pimpinannya Pergerakan Untuk Keadilan (PTI) berkesudahan mendapat tempat kedua. Lebih dari itu, prestasinya luar biasa apabila memperoleh banyak kerusi yang dipertandingkan berbanding tewas teruk pada proses 2002 dan 2008.

Sokongan luar biasa terhadapnya mendorong satu kesimpulan awal bahawa PTI boleh naik kuasa dan mentadbir Pakistan. Untuk rekod, Pakistan sebelum ini didominasi Parti Rakyat Pakistan (PPP) dipimpin bekas Presiden Asif Ali Zardari. Anak bekas Perdana Menteri, Benazir Bhutto iaitu Bilawal Ali Bhuto turut bertanding atas tiket parti itu di wilayah Sindh. Pada pilihan raya kali ini, ramai tokoh PPP kecundang dengan kesimpulannya ia kekalahan teruk buat parti itu.

Pilihan raya umum ke-13 di Malaysia, tidak berjaya ubah kerajaan yang ada dipimpin BN sejak 55 tahun lalu. Ia adalah kerajaan paling stabil dan paling lama diberi kuasa oleh rakyat untuk mentadbir negara di Asia Tenggara. Maka dengan kejayaan itu, Presiden UMNO, sebagai parti terbesar dilantik menjadi Perdana Menteri. Di sini, Datuk Seri Najib Tun Razak meneruskan penggal kedua sebagai ketua negara menjaga kebajikan lebih 28 juta penghuninya yang terdiri daripada pelbagai etnik dan kaum.

Bagi Pakistan, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa rakyat mereka kurang kisah menukar kerajaan seperti menukar kereta. Seperti pilihan raya pada 11 Mei lalu, keputusannya memihak kepada Parti Liga Islam Nawaz (PML-N). Pemimpinnya, Nawaz Sharif hampir pasti akan mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri Pakistan yang seterusnya. Untuk rekod, ini akan menjadi kali ketiga beliau bakal jadi Perdana Menteri . Menariknya, kerajaan awam sebelum ini berjaya menamatkan penggal pemerintahannya selama lima tahun sebelum parlimen dibubarkan. Dalam sejarahnya, kerajaan Pakistan beberapa kali menyaksikan kerajaan bertukar ganti angkara rampasan kuasa. Nawaz sendiri naik kuasa kerana rampasan tetapi kali ini, beliau dipilih atas dasar peralihan kuasa secara demokrasi.

Rakyat tidak perlu khuatir apabila BN kekal diberi mandat memerintah Malaysia. Perdana Menteri awal-awal lagi berikrar akan mengotakan janji yang dibuat semasa kempen dan sebelumnya. Janji untuk transformasi akan diteruskan demi iltizam untuk mendahulu dan mengutamakan rakyat. Ucapan tahniah pemimpin dunia mencurah-curah dikirimkan kepada Najib pasca pilihan raya. Pemimpin dunia seperti Perdana Menteri Jepun dan China misalnya mengutuskan bahawa mereka tidak sabar untuk menjalinkan hubungan lebih kukuh dengan Malaysia selepas angkat sumpah jawatan berlangsung.

Pasca pilihan raya Pakistan, rakyat masih bimbang dalam banyak perkara. Ekonomi, sosial dan keselamatan tidak diberi jaminan yang pasti. Ancaman Taliban dan Al-Qaeda kekal jadi cabaran untuk bakal Perdana Menteri, di sini barangkali Nawaz, tangani. Jika keselamatan tidak dipelihara, bagaimana mungkin boleh menggamit panggilan ekonomi ke dalam negara? Pilihan raya Pakistan sendiri diadakan ketika negara itu dilanda masalah ekonomi yang serius dengan tahap pengangguran kekal tinggi. Pemerhati juga ragu-ragu jika Nawaz berkeupayaan memulihkan hubungan dengan tentera khususnya dalam menangani soal keselamatan di sempadan dengan India. Itu belum dikira isu Kashmir, di mana semasa Nawaz mentadbir, Pakistan dan India hampir terjebak dalam perang kerana Kashmir.

Perbandingan dua pilihan raya itu nyata membawa kepada satu kesimpulan lain, alangkah berbeza proses di Malaysia dengan Pakistan. Bahawa, alangkah beruntung berada di Malaysia dan menjadi sebahagian daripada warganya.