Berita  |  Hiburan

Kembara masih belum hilang bisa

Kembara masih belum hilang bisa
Kembara masih belum hilang bisa seperti yang dipamerkan dalam persembahan di Istana Budaya, Kuala Lumpur. - Foto Astro AWANI/Shahir Omar
KUALA LUMPUR: Selepas 28 tahun tidak membuat sebarang konsert di negara ini, Kembara akhirnya mengubat rindu peminat-peminat mereka dengan satu persembahan yang bertenaga.

Dalam usia anggota kumpulan tersebut yang sudah melebihi 50 tahun, Kembara membuktikan mereka masih 'muda' dan merupakan antara kumpulan lagenda yang sukar ditandingi.

Memulakan persembahan dengan lagu 'Ekspress Rakyat' membuatkan peminat-peminat Kembara terus bersemangat untuk mengikuti 'Konsert Hati Emas' yang berlangsung di Istana Budaya. Konsert tiga malam ini akan melabuhkan tirai pada malam Ahad.

Peminat dibawa mengikuti alir cerita konsert ini dari lagu pertama hingga lagu 'Gerhana' yang merupakan persembahan penutup konsert yang berlangsung hampir tiga jam.
Sepanjang konsert itu, M.Nasir, A.Ali, S.Sahlan, Zoul menyanyi tanpa henti dan tidak langsung dilihat 'pancit' ketika membuat persembahan.

Dengan bantuan sistem bunyi dan lighting, konsert tersebut memberikan kepuasan kepada peminat-peminat Kembara.

Cuma ada ketikanya visual-visual yang digunakan terlalu surreal untuk sesetengah lagu dan menggangu penonton untuk menghayati lagu yang dipersembahkan.

M.Nasir juga kelihatan seolah-olah membuat persembahan solo beliau tetapi itulah Kembara yang sememangnya banyak lagu-lagu kumpulan tersebut dinanyikan oleh komposer kelahiran Singapura itu.

Bezanya mungkin ketika ditahun 80-an, ketika membuat persembahan di zaman mudanya M.Nasir tidak berjoget tetapi diusia yang 'tetap muda' ini, beliau lebih 'hyper' dan bertenaga ketika di pentas membuatkan ada masanya ada peminat merasakan seperti menonton konsert M.Nasir menyanyikan lagu Kembara.

Namun secara keseluruhannya konsert Hati Emas Kembara amat menghiburkan dan berjaya mengubati kerinduan peminat-peminat kumpulan tersebut.

Sound gitar A.Ali masih seperti ketika di awal 80an dan ia merupakan trademark gitaris, penyanyi dan komposer yang merupakan salah seorang pengasas kumpulan tersebut.

A.Ali dan Fender Stratocasternya membuatkan peminat dapat mengenali bunyi-bunyi Kembara yang mengimbau nostalgia tersendiri.

Begitu juga 'sound' gitar Zoul, anggota yang hingga kini merupakan paling muda dalam Kembara, ia tetap tersendiri dan memperlihatkan betapa blues-nya adik M.Nasir.

Rahman Suri tidak kurang hebatnya dengan skill-skill bassnya dan Md Shah yang bermain keyboard.

Dengan 27 lagu dipersembahkan, Kembara membuktikan bahawa mereka masih belum hilang bisa dan masih boleh beraksi seperti di tahun-tahun 80-an.