SEBELUM memulakan hari anda, berikut lima berita penting perlu anda tahu:

1. Pangku sementara saja - Tun M

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa beliau akan melepaskan segera jawatan Menteri Pendidikan yang dipangkunya sebaik sahaja mendapat penggantinya.

Dr Mahathir menjelaskan pemilihan Menteri Pendidikan yang baharu akan dilantik dari kalangan ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).



2. Ubat influenza mencukupi

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memberi jaminan bekalan ubat-ubatan untuk merawat influenza akan sentiasa mencukupi, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.

Sementara itu, Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang merekodkan 10 kluster penyakit seperti influenza (ILI) dengan seramai 62 individu dijangkiti influenza dalam kluster itu sejak 29 Dis lepas hingga 12 tengah hari semalam (Jumaat).



3. Protes di Iran, desak pemimpin letak jawatan

Rakyat Iran turun ke jalan raya di Tehran bagi mendesak pemimpin agong mereka Ayatollah Ali Khamenei untuk meletak jawatan.

Pemprotes yang dikawal ketat polis antidemonstrasi dilihat turut mengangkat plakad dan melaungkan "Khamenei seorang pembunuh".

Ia susulan pengakuan tentera negara itu di atas kesilapan menembak jatuh pesawat penumpang Ukraine hingga meragut 176 nyawa pada Rabu lalu.

Terdahulu, Presiden Iran, Hassan Rouhani memohon maaf dan melahirkan rasa kesal beliau terhadap tragedi tersebut.

Ukraine menuntut satu siasatan lengkap, pengakuan bersalah sepenuhnya dan pampasan sewajarnya dari Iran.



4. Lantikan pemimpin negara

Sultan Haitham dilantik pemerintah baharu OMAN sebagai pengganti Sultan Qaboos Said al Said yang meninggal dunia pada Jumaat.

Sultan Haitham yang berusia 65 tahun adalah lulusan University Oxford dan dipercayai telah mengambil sumpah untuk mewarisi pemerintahan sepupunya itu.

Baginda adalah anak kepada bapa saudara Allahyarham Sultan Qaboos, Sayyid Tariq bin Taimur Al Said.

Sementara itu, di TAIWAN, Presiden Tsai Ing-Wen secara rasmi dilantik semula ke jawatan itu susulan keputusan pilihan raya Taiwan yang diadakan pada Sabtu.

Bersaksikan jutaan warga negara tersebut keluar mengundi untuk memilih Presiden dan Parlimen baharu, Ing-wen yang mewakili parti memerintah, Parti Progresif Demokratik (DPP) menang mudah selepas mendahului dengan lebih dua juta undian.


5. Liga Perdana Inggeris

Totenham 0 - 1 Liverpool
Man United 4 - 0 Norwich City
Crystal Palace 1 - 1 Arsenal
Leicester City 1 - 2 Southampton


Baca juga 10 Berita Pilihan sepanjang Sabtu di sini.