Enam Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKKK) berganding bahu mengadakan gotong-royong menembak babi hutan yang sering memusnahkan tanaman dan memakan ternakan penduduk di enam kampung.

Pengerusi JKKK Kampung Kubang Bemban, Wan Samsuddin Wan Abdullah berkata, kampung terlibat ialah Kampung Kubang Bemban, Alor Lintah, Teluk, Gong Terap, Pak Da Malik dan Gong Badang.

Katanya, ancaman babi hutan semakin menjadi-jadi sejak beberapa bulan ini di kampung terbabit yang terletak berdekatan antara sama satu lain.

“Puluhan babi hutan dipercayai bersembunyi di dalam semak sekitar kampung itu sering merosakkan tanaman penduduk seperti pisang, ubi kayu, ubi keledek dan labu.

“Haiwan liar itu turut berkubang dalam sawah padi menyebabkan padi rosak selain menghampiri rumah penduduk untuk memakan ternakan seperti ayam dan itik,” katanya ketika program gotong-royong menembak babi hutan di Kubang Bemban.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Perusahaan Perladangan dan Komoditi negeri merangkap Adun Jertih, Datuk Muhammad Pehimi Yusof turun padang meninjau program di bawah pemantauan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).

Menurut Samsuddin, gotong-royong tersebut melibatkan lebih 20 orang pemilik senjata api berlesen termasuk anggota Rela.

“Anjing memburu digunakan bertujuan mengesan kedudukan babi kemudian menghalau babi hutan keluar dari tempat persembunyian ke arah pemburu yang menunggu di lorong-lorong yang telah dikenal pasti sebelum menembaknya,” katanya.

Kata Shamsuddin, menerusi gotong-royong pertama hanya tiga ekor babi hutan berjaya ditembak dan gotong-royong akan diteruskan setiap Sabtu sehingga Jun depan.

Sementara itu, menurut Muhammad Pehimi, pihak berkaitan telah memaklumkan perkara ini kepada Perhilitan untuk tindakan sewajarnya.