JURGEN Klopp enggan menilai musim terakhirnya di Liverpool setakat ini, walaupun ia kelihatan semakin hampir menemui kegagalan.

Kekalahan 2-0 kepada Everton Rabu lalu dalam derby Merseyside memberi tamparan hebat kepada harapan Liverpool untuk merangkul kejuaraan Liga Perdana Inggeris.

The Reds kini ketinggalan tiga mata kepada pendahulu Arsenal, manakala mereka dua mata di belakang pasukan di tempat kedua Manchester City, yang mempunyai satu perlawanan dalam tangan.

Klopp hanya berbaki empat perlawanan dalam tempoh perkhidmatannya di Liverpool, walaupun dia masih belum bersedia untuk menilai musim terakhirnya.

"Saya tidak akan menilai sekarang. Saya tidak tahu, jadi saya masih belum berputus asa, untuk mengibarkan bendera putih," katanya.

"Saya hanya fikir kita perlu menjaga diri sendiri; cuma pastikan kita bermain bola sepak yang lebih baik. Saya berkata selepas perlawanan 'mengapa pasukan yang bermain seperti kita menentang Everton harus menjadi juara?' Tetapi bola sepak yang kami mainkan sebelum ini, banyak perkara yang bagus kami usahakan sejak bulan Januari kami dan kelihatan tidak dapat ditewaskan.

"Jadi, kami berhak berada di tempat kami berada. Saya mahu kami menggunakan situasi itu, jangan merasai tekanan, atas sebab apa pun. Para pemain adalah pemain bola sepak yang luar biasa dan saya melihat ia sebagai tugas saya untuk mewujudkan suasana di mana mereka boleh menjadi versi terbaik diri mereka.

"Saya tidak tahu bagaimana ia berlaku, tetapi saya tidak nampak apa-apa yang saya mahu ketika bertemu Everton."

Klopp, bagaimanapun, mengingatkan media bahawa Liverpool telah menunjukkan prestasi di atas jangkaan.

"Adakah sesiapa menjangkakan kami akan menjadi juara pada permulaan musim? Tidak, tetapi ia berkembang ke arah itu," tambah Klopp.

"Kami tidak boleh kembali ke titik di mana kami berkata 'ya, baik [kelayakan ke Liga Juara-Juara] sudah cukup bagus'. Ia sangat bagus, tetapi kerana kami begitu rapat, kami sangat... sangat kecewa buat masa ini kami tidak boleh mengubahnya." - Stadium Astro