Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hasan menyatakan Himpunan Perdana Rakyat Tolak Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) yang dijadualkan 8 Disember ini akan diteruskan.

Katanya, ia berdasarkan kepada perkembangan semasa daripada penganjur perhimpunan iaitu sekretariat Gerakan Pembela Ummah (Ummah).

Menurut Nasrudin, himpunan tersebut perlu diteruskan kerana kegagalan kerajaan menunjukkan kesungguhan tidak meratifikasi ICERD dan lima perjanjian antarabangsa lain.

"Kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri sangat ringkas dan ia tidak disambut oleh anggota kerajaan PH.

"Begitu juga dengan kumpulan atau anggota dalam PH yang sebelum ini mendesak agar ICERD diratifikasi tidak memberikan sebarang respons terhadap kenyataan tersebut. Kita tidak berpuas hati," katanya kepada Sinar Harian.

BACA: Kerajaan nyata pendirian tidak akan meratifikasikan ICERD

BACA: Kerajaan dah batal ICERD, tak perlu lagi berhimpun

BACA: Himpunan bantah ICERD tidak perlu diadakan - Muhyiddin


Mengulas lanjut, Nasrudin berkata, himpunan tersebut juga wajar diteruskan bagi mendesak kerajaan supaya tidak berdolak-dalih dalam isu ICERD.

"Himpunan ini juga sebagai satu peringatan buat kerajaan agar tidak membuat pusingan U.

"Ini kerana dalam soal manifesto sendiri mereka boleh langgar, jadi kita berhimpun mendesak agar isu ICERD ini tidak lagi dibuka atau dibangkitkan kemudian hari," katanya.

BACA: Tolak ICERD: Ini keputusan Kabinet - PM

BACA: Tolak ICERD tidak perlu dibawa ke Parlimen - Mujahid

BACA: Pemimpin Pas lemah, rela diperguna UMNO - Khalid Samad


Tambah Nasrudin, beliau secara peribadi belum berpuas hati dengan dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy berkaitan diskriminasi kaum di negara ini.

"Setakat ini belum ada permohonan daripada beliau sendiri. Jadi pada saya himpunan ini juga sebagai satu desakan supaya Menteri Perpaduan itu mengemukakan permohonan maaf.

"Kita akan teruskan perjuangan sekiranya soal agama Islam, kedudukan raja dan hak orang Melayu dipertikaikan. Selama ini rakyat Malaysia berbilang kaum hidup secara aman mengikut Perlembagaan Persekutuan," katanya.

BACA: Itu video lama - Waytha Moorthy

BACA: Moorthy penipu besar, pengkhianat negara - Dr MAZA