Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) merampas lebih 20 ekor ikan yu yang dipercayai ditangkap nelayan asing Vietnam kira-kira 120 batu nautika dari perairan Kuala Kemaman, pada Selasa.

Ketua Zon Maritim Kemaman, Lt Kdr Maritim Mohamad Rezal Kamal Bashah berkata ikan yu tersebut dibawa sebuah bot Vietnam terbabit, yang bergerak bersama-sama tiga lagi bot nelayan asing berkenaan, dan ditahan antara 7 pagi dan 1.20 petang semalam.

"Kita jarang tangkap bot yang membawa ikan hidup seperti ini, dan ini adalah tangkapan pertama dilakukan Maritim Kemaman. Dalam bot tersebut, ikan-ikan yu yang masih hidup diletakkan dalam tong menggunakan oksigen.

"Ikan hidup yang terdiri daripada pelbagai spesis jerung, yu dan yu berbintik ini amat terkenal di negara jiran (Thailand), ditangkap dan dijual hidup-hidup kepada orang tengah negara bersempadan dengan negara kita," katanya kepada pemberita di Pangkalan Maritim Kemaman di sini pada Selasa.

Mohamad Rezal berkata permintaan yang tinggi terhadap ikan yu hidup di pasaran negara jiran boleh mencecah sehingga RM1,300 sekilogram, dan ia antara faktor ikan berkenaan diburu nelayan asing.

Selain itu, beliau berkata 33 awak-awak termasuk empat tekong berumur 18 hingga 59 tahun turut ditahan berikutan gagal mengemukakan sebarang dokumen kebenaran menangkap ikan di perairan Malaysia serta dokumen pengenalan diri yang sah.

Mohamad Rezal berkata hasil pemeriksaan ke atas semua bot nelayan Vietnam tersebut, pihaknya menemui kira-kira 2,600 kilogram ikan pelbagai spesis, 2,000 ikan baja dan 3,700 liter minyak diesel yang bernilai keseluruhan RM3.5 juta.

Beliau berkata kes itu disiasat di bawah Akta Perikanan 1985 dan Akta Imigresen 1959.

-- BERNAMA