Pengundi Semenyih diharap dapat memberi sokongan kepada calon Pakatan Harapan Muhammad Aiman Zainali, berdasarkan faktor anak muda berusia 30 itu mewakili kerajaan, kata Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kata Menteri Dalam Negeri itu lagi, ia sekali gus memberi jaminan bahawa agenda pembangunan di kawasan itu dapat dilaksanakan dengan mudah.

“Beliau (Muhammad Aiman) adalah calon yang terpilih dan pada saya penerimaan umum agak baik, sangat berkelayakan, serta merupakan orang muda.

“Secara logiknya jika wakil PH menang di Semenyih maka lebih mudah untuk jalankan tugas dan mendapatkan bantuan dari kerajaan negeri atau Pusat,” katanya kepada pemberita selepas Penamaan Calon bagi PRK DUN Semenyih, di sini pada Sabtu.

Mengenai isu yang dijangka menjadi keutamaan, Muhyiddin berkata, jentera pilihan raya telah mengenal pasti masalah-masalah penduduk setempat, antaranya kesesakan lalu lintas, masalah banjir, serta kesesakan di Hospital Kajang.

“Itu masalah yang diutarakan oleh penduduk Semenyih tetapi kita tidak boleh janji akan bagi sebab itu arahan dan peraturan Suruhanjaya Pilihan Raya. Tapi yang saya boleh katakan kita ambil maklum tentang masalah itu,” katanya lagi.