NEGERI Sembilan Darul Khusus, negeri yang dikenali sebagai Tanah Waghih dan Adat Pepatihnya.

Terletak bersempadan Selangor, negeri terkaya di Malaysia, tempias pembangunan dan kesannya turut dirasai di Negeri Sembilan, yang semakin membangun selain bertambah rancak sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Terlaksananya projek Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang mewujudkan populasi di sekeliling kawasan itu, yang hampir dengan daerah Seremban, menghubungkan lebih erat antara dua negeri tersebut.

Sejak itu, pelbagai kemudahan dirasakan penduduknya, dengan pembangunan infrastruktur yang mewujudkan peluang pekerjaan untuk penduduk setempat, sekali gus merancakkan aktiviti ekonomi seterusnya menyumbang kepada perkembangan pendapatan negeri.

Cetusan idea kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan, lebih dikenali sebagai Tok Mat, untuk merangka pelan Rancangan Jangka Panjang Negeri Sembilan Moden 2015-2045 memperlihat tekad untuk membangunkan Negeri Sembilan menjadi negeri ‘power house’ ekonomi Malaysia.

Ditambah pula dengan polisi diperkenalkan Tok Mat yang tidak mengenakan sebarang bayaran untuk permit perniagaan, aktiviti perniagaan di negeri ini semakin meriah dan rakyat senang untuk berniaga apa sahaja - di mana sahaja.

Pembangunan dirasai rakyat

Rata-rata rakyat senang dengan pentadbiran negeri di bawah BN, khususnya Tok Mat, yang dilihat bijak mengemudi sekali gus banyak mengubah landskap setempat dan kehidupan penduduknya.

“Saya anak jati Seremban, memang lahir sini, memang tak pernah termimpi lah benda ni ada depan mata, siap ada klinik gigi lagi,” kata Noraini Abdullah, 56 tahun, sambil menunjukkan bangunan Pusat Transformasi Bandar (UTC) di seberang jalan dari tempatnya berniaga makanan dan minuman petang di kaki lima sebuah lot kedai.

Noraini merasakan sendiri perubahan di tempatnya malah kini dapat memanfaatkan pembangunan pesat itu tanpa rasa takut berada di tengah kota untuk berniaga walaupun secara kecil-kecilan.

“Tetapi biasa lah, Tok Mat kasi, kadang-kadang ada orang tak tahu lah dengki ke apa, tapi akak dengar apa yang Tok Mat kata,” katanya.

Nizam Mohd Nazri turut sama pendapat, katanya pentadbiran negeri bawah BN banyak membantu golongan pertengahan, khususnya peniaga sedia ada dengan membangunkan tempat-tempat berniaga yang lebih selesa.

Sejak lebih 10 tahun keluarganya meniaga makanan, daripada sebuah gerai sehingga kini berada di dalam sebuah kompleks medan selera di Ampangan. Sementara dia bekerja sebagai seorang kakitangan sebuah kolej swasta di Kuala Lumpur.

“Cumanya bab trafik mungkin dapat ditambah baik, sebab selalu sesak terutamanya kawasan sekitar Kuala Pilah contohnya, lagi-lagi hujung minggu dan musim perayaan,” ujarnya.

Menepati apa yang dimahukan dan diperlukan rakyat Negeri Sembilan, Tok Mat mengumumkan beberapa rancangan projek lebuh raya antaranya Lebuhraya Senawang-KLIA, Jalan Baru Nilai-Labu-Enstek KLIA dan Jalan Baru Temiang ke Jalan Pantai.

Perbanyakkan peluang pekerjaan

Segalanya baik. Namun pada sudut fikiran anak muda yang sayangkan Negeri Sembilan, mereka mahu peluang pekerjaan diperbanyakkan, juga diperkasakan.

Ketika ini mereka melihat ramai rakan-rakan mereka tidak dapat meneruskan impian di negeri sendiri akhirnya berhijrah ke negeri lain yang mempunyai ruang dan peluang lebih luas.

Azira Baharom teruja dengan manifesto BN kali ini yang memberi duit saguhati RM550 kepada pasangan baru berkahwin sepertinya, sekurang-kurangnya dapat tolong meringankan sedikit perbelanjaan untuk memulakan hidup baharu.

“Tapi saya harap anak muda diberi ruang dan peluang supaya dapat kembangkan bakat di sini, kalau tidak hilanglah orang Negeri Sembilan yang berbakat,” katanya yang juga merupakan seorang penulis bebas di samping menjalankan perniagaan nasi lemak bersama suaminya di Senawang.

Fitri Ramli, 32, yang membantu ayahnya meneruskan perniagaan kedai makan yang beroperasi sejak 20 tahun lalu di Sikamat, mahu kerenah birokrasi dalam memohon pekerjaan dapat dikurangkan kerana baginya ini antara faktor ramai anak muda tidak mahu bekerja dalam satu-satu bidang pekerjaan itu.

“Contohnya dahulu kalau tak silap saya kalau nak buat kad pengenalan, dua bulan baru siap. Sekarang ada tempat yang dah boleh buat dalam sejam.

“Jadi kita nak hal-hal lain turut dipertingkatkan perkhidmatannya macam ini,” kata Fitri, yang mahu terus menetap di Sikamat kerana percaya rezekinya di situ, juga rasa tanggungjawab untuk meneruskan perniagaan bapanya apabila dua daripada adik-beradiknya sudah berhijrah ke luar negeri.

Alwi Yahya, seorang pesara pula berharap supaya kebajikan orang luar bandar dapat terus dipelihara dan terus dibantu untuk dimudahkan punca rezeki mereka terutamanya yang menjalankan pekerjaan kampung seperti bercucuk tanam dan memungut hasil tanaman.

“Kalau menoreh getah ni bila musim hujan tak dapat motong (menoreh), kalau musim panas getah kering, getah kurang pula, dengan harga getah pun dah rendah. Harap Tok Mat dapat beri perhatian kepada mereka,” jelasnya.

Manifesto untuk Negeri Sembilan

Menerusi Manifesto BN Negeri Sembilan yang dilancarkan sempena Pilihan Raya Umum ke-14, parti itu menggariskan 18 inisiatif di bawah dua teras utama iaitu Memakmurkan Negeri dan Mensejahterakan Rakyat sekiranya diberi mandat sekali lagi untuk memerintah negeri itu.

Pelbagai aspek diambil kira dan disentuh dalam manifesto tersebut, antaranya isu utama seperti pendidikan, perubatan, perumahan dan peluang kerja, juga tidak melupakan segenap lapisan rakyat termasuk Orang Asli.

PRU kali ini bakal menyaksikan 607,793 pengundi akan memilih pemimpin mereka untuk lima tahun yang akan datang di Negeri Sembilan.

Tak kira siapa pun yang memegang tampuk kuasa, apa yang rakyat mahukan adalah kehidupan mereka terus sejahtera dan berupaya mengharungi cabaran sehari-harian dengan mudah dan lancar.