PEMAIN permainan video bermungkinan berpeluang untuk merebut pingat Olimpik pada tahun 2024.
Pengerusi bersama Jawatankuasa Pembidaan Olimpik Paris, Tony Estanguet berkata beliau akan mengadakan sesi perbincangan antara wakil e-sukan dan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) mengenai kemungkinan penyertaan acara permainan video ini pada 2024.
Estanguet menjelaskan beliau percaya potensi kehebatan pertandingan alam maya seharusnya dipertimbangkan sebagai sukan rasmi, jika Olimpik mahu kekal relevan dalam kalangan peminat generasi baharu.
“Kita perlu melihat perkara ini dengan terperinci. Golongan belia sangat berminat dengan e-sukan dan perkara seumpama dengannya.
“Saya tidak mahu mengatakan ‘tidak’ pada peringkat awal. Saya menyifatkan satu pertemuan perlu dilakukan antara pihak IOC, golongan belia dan komuniti e-sukan untuk memahami prosesnya dan mengapa ia berjaya, ”katanya dalam satu temu bual bersama AP di London baru-baru ini.
Paris akan dipilih secara rasmi sebagai tuan rumah Sukan Olimpik pada 2024 selepas perhimpunan IOC di Lima, Peru pada bulan depan selepas pesaingnya Los Angeles bersetuju untuk menjadi tuan rumah bagi 2028.
Sementara itu, menurut laporan firma penyelidikan pemasaran Newzoo, industri e-sukan menjana pendapatan sebanyak RM2.1 billion pada tahun lalu dan merekodkan jumlah penonton seramai 320 juta dari seluruh dunia.
Mariah Ahmad
Fri Aug 11 2017
Menurut kajian, industri e-sukan menjana pendapatan sebanyak RM2.1 billion pada tahun lalu dan merekodkan jumlah penonton seramai 320 juta dari seluruh dunia. - Foto fail
Gabung 'soft' dan 'hard policy' untuk didik masyarakat tentang pemakanan sihat - Pakar
Kos sara hidup yang tinggi menjadi antara faktor kenapa masyarakat lebih memilih makanan kurang sihat kerana harganya yang lebih murah.
Kru Shenzhou-18 berjaya masuk stesen angkasa Tiangong
Kru Shenzhou-18 China berjaya memasuki stesen angkasa Tiangong selepas kapal angkasa yang dinaiki mereka bercantum dengan kombinasi stesen angkasa secara automatik pada 5.04 pagi Jumaat.
Kemas kini Windows 11 papar iklan pada menu Start, bagaimana untuk matikannya?
Microsoft memberi ruang untuk pengguna Windows 11 menyembunyikan paparan iklan berkenaan.
AWANI Ringkas: Ketelusan boleh elak pembaziran
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Pemilik stesen minyak diminta lapor KPDN jika diancam sindiket
Beliau berkata KPDN akan merahsiakan maklumat diterima kerana sedar ada pemilik stesen minyak yang enggan membuat laporan walaupun diancam.
Indeks harga pengeluar Malaysia naik 1.6 peratus
Indeks Harga Pengeluar Malaysia yang mengukur perubahan harga barangan di peringkat pengeluar, meningkat 1.6 peratus pada Mac 2024.
Kadar penerimagunaan 5G hampir 36 peratus, liputan 80.3 peratus - Fahmi
Kadar penerimagunaan 5G di negara ini telah mencecah hampir 36 peratus setakat pertengahan bulan ini, manakala kadar liputan perkhidmatan itu telah mencapai 80.3 peratus pada Februari lepas.
Kontroversi UM: Mahasiswa tuntut penjelasan atau boikot kuliah
Sekumpulan mahasiswa Universiti Malaya yang berang dengan tindakan Institut Pengajian China, Universiti Malaya (UM) menjemput individu pro-Zionis, akhirnya turun berdemonstrasi bagi menyuarakan bantahan dan akan memboikot kuliah pengajian jika tiada reaksi dari pihak pentadbiran UM.
Lima anggota polis disyaki samun berdepan tindakan dalaman
Lima anggota polis antara tujuh individu yang ditahan kerana disyaki terbabit dalam kes samun warga asing membabitkan wang tunai berjumlah RM260,000, berdepan tindakan dalaman antaranya pertukaran jabatan.
JKDM beli 20 anjing pengesan dadah libat kos RM1.9 juta
JKDM dalam proses perolehan 20 ekor anjing pengesan dadah serta tiga unit mesin pengimbas 'backscatter' dalam usaha perangi dadah.
Penggiat e-sukan masih belum terima sebarang bantuan dari KBS
Bantuan itu sepatutnya digunakan bagi sesi kelayakan untuk mencari atlet sulung bagi mewakili negara bagi kategori sukan elektronik di Sukan SEA 2019 di Manila.
Awasi ketagihan permainan video, boleh mendorong keganasan
Namun begitu, ketagihan terhadap aktiviti ini, baik dalam kalangan kanak-kanak mahu pun golongan dewasa, merupakan satu isu yang sangat kritikal.
Masyarakat masih keliru antara e-sukan dan permainan video
Kekeliruan mengenai e-sport dan permainan video ini merupakan satu salah faham yang sangat besar terutamanya dalam kalangan masyarakat Malaysia