ROBOT humanoid keluaran Tesla masih lagi dalam proses penghasilan di makmal, namun, ia mungkin bersedia untuk dijual menjelang akhir tahun 2025, kata Ketua Eksekutifnya, Elon Musk.

Beberapa syarikat dilaporkan telah mempertaruhkan robot humanoid untuk memenuhi potensi kekurangan tenaga kerja dan melaksanakan tugas berulang yang boleh berbahaya atau membosankan dalam industri seperti logistik, pergudangan, peruncitan dan pembuatan.

Dalam satu persidangan bersama pelabur-pelabur pada Selasa, Musk memberitahu, jangkaan beliau robot Tesla yang dikenali sebagai Optimus itu berupaya melaksanakan tugas di sektor perkilangan menjelang akhir tahun ini.

Robot humanoid telah dibangunkan selama beberapa tahun oleh Honda Jepun dan Boston Dynamics Hyundai Motor.

Tahun ini, syarikat permulaan Microsoft dan Nvidia yang disokong Figure berkata ia telah menandatangani perkongsian dengan pembuat kereta Jerman BMW untuk menggunakan robot humanoid di kemudahan pembuat kereta di Amerika Syarikat.

Musk yang juga usawan bilionair sebelum ini dilaporkan berkata, jualan robot boleh menjadi sebahagian besar daripada perniagaan Tesla berbanding segmen lain termasuk pembuatan kereta.

"Saya fikir Tesla berada pada kedudukan terbaik berbanding mana-mana pembuat robot humanoid untuk dapat mencapai pengeluaran volum dengan inferens yang cekap pada robot itu sendiri, " kata Musk merujuk kepada kebolehan teknologi kecerdasan buatan (AI).

Musk mempunyai reputasi gagal memenuhi janji kepada Wall Street.

Pada 2019, beliau memberitahu pelabur bahawa Tesla akan mengendalikan rangkaian kereta autonomi "robotaxi" menjelang 2020.

Tesla juga telah mengeluarkan generasi pertama robot Optimusnya, yang digelar Bumblebee pada September 2022.

Tahun ini, syarikat itu menyiarkan video generasi kedua robot bipedal itu melipat baju-T di kemudahan firma itu.

Video Figure yang dikeluarkan pada bulan Februari bagi robot 01 menunjukkan ia membuat kopi, manakala Boston Dynamics minggu lepas melancarkan platform elektrik untuk robot humanoid Atlasnya, yang dilihat berpusing dan berpusing daripada keadaan baring kepada berdiri dan berjalan.