KUALA LUMPUR: Sebanyak 12 syarikat Malaysia akan menyertai pameran perdagangan The Big Dubai 5 di Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 5-8 Disember ini.

Penyertaan syarikat terbabit dalam pameran dagangan terbesar bagi sektor pembinaan dan bahan binaan itu diselaraskan oleh Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE).

"Pada tahun ini, syarikat-syarikat Malaysia akan mengetengahkan produk serta perkhidmatan dalam pelbagai segmen bahan binaan seperti kelengkapan atau aksesori kebersihan dan bilik mandi, bahan binaan jalan raya, pendawaian dan aksesori elektrik, penyelesaian kalis air serta peralatan pengujian bagi bahan binaan.

"Produk yang mesra alam, sistem air panas dijana tenaga solar dan produk getah kitar semula akan turut ditawarkan kepada bakal pembeli dalam pameran itu, sejajar dengan peningkatan permintaan terhadap keluaran sedemikian," kata MATRADE dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Pembinaan dan Perkhidmatan Perniagaan MATRADE Jamaliah Jamaludin berkata negara-negara Asia Barat terus menjadi pasaran tumpuan untuk syarikat Malaysia berikutan projek yang bakal dilaksanakan atau berterusan membabitkan kerajaan serta syarikat tempatan.

"Jumlah eksport global membabitkan bahan binaan ke UAE misalnya bernilai US$7.82 bilion (US$1=RM4.39) manakala eksport bahan binaan Malaysia ke UAE adalah US$76 juta pada 2021.

"Ini menjadi petunjuk mengenai pelbagai peluang eksport bagi syarikat bahan binaan Malaysia.

"Usaha bagi melonjakkan perdagangan Malaysia dengan UAE sebagai pasaran sedang pesat membangun juga seiring dengan aspirasi Rangka Tindakan Perdagangan Nasional untuk meningkatkan daya saing dagangan Malaysia serta memperkukuh kedudukannya di peringkat global," katanya.

Menurut MATRADE, pengeksport Malaysia yang berhasrat menembusi pasaran Asia Barat boleh menghubungi pejabat-pejabat agensi itu di Dubai (UAE), Jeddah (Arab Saudi), Kaherah (Mesir) dan Doha (Qatar) bagi mendapatkan maklumat perkembangan terkini pasaran, hubungan perniagaan serta peluang perniagaan.

Maklumat mengenai pejabat-pejabat MATRADE di luar negara juga boleh diperoleh dengan melayari www.matrade.gov.my

-- BERNAMA