KUALA LUMPUR: Seramai 2,356 Sahabat Usahawan Amanah Ikhtiar (AIM) di Selangor dan Kuala Lumpur menerima geran khas Bantuan Banjir Keluarga Malaysia (BBKM) berjumlah RM7.068 juta. 

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Tan Sri Noh Omar berkata, ia usaha kementeriannya dalam membantu usahawan mikro bangkit kembali dalam perniagaan diusahakan mereka.

Jelasnya, geran khas itu merupakan pemberian sekali beri bernilai RM3,000 setiap penerima tanpa perlu membayar balik.

"Jualan gerai pendapatan tidak tinggi, masakan lagi untuk membayar gaji pekerja berjumlah minimum RM1,500 jadi kita akan berbincang dengan Kementerian Sumber Manusia berkenaan isu gaji minimum yang ditetapkan berkuat kuasa 1 Mei nanti.

"Dianggarkan hampir 70 peratus golongan usahawan mikro yang terjejas teruk akibat banjir dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini.

"Harapan saya, selain geran khas bantuan banjir ini kerajaan juga dapat mempertimbangkan semula gaji minimum bagi pekerja usahawan mikro,” katanya.

BACA: Kecualikan pelaksanaan gaji minimum RM1,500 bagi usahawan mikro - Noh

BACA: 
Kurangkan birokrasi pemberian bantuan banjir - Noh Omar

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan Geran Khas Bantuan Banjir Sahabat Usahawan AIM pada Isnin.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Usahawan Koperasi (Kuskop), Datuk Suriani Datuk Ahmad; Pengerusi Lembaga AIM, Datuk Shabudin Yahaya; Timbalan Pengerusi Lembaga AIM, Mohd Najib Mohd Noor; Pengarah Urusan AIM, Mohamed Shamir Abdul Aziz.

Majlis penyerahan BBKM berkenaan diadakan secara serentak di empat lokasi iaitu di Shah Alam Convention Centre (SACC) dengan seramai 921 penerima disampaikan Noh Omar manakala seramai 445 penerima di Dewan Puchong Utama, Puchong yang disampaikan oleh Pengerusi Majlis Pembangunan Usahawan dan Koperasi Parlimen Puchong, Datuk Satim Diman.

Selain itu, seramai 586 penerima di Dewan UMNO Kuala Selangor disampaikan oleh Pengerusi Majlis Pembangunan Usahawan dan Koperasi Parlimen Kuala Selangor, Datuk Jahaya Ibrahim dan 404 penerima di Dewan Sri Jugra, yang disampaikan oleh Naib Pengerusi Majlis Pembangunan Usahawan dan Koperasi Parlimen Kuala Langat Datuk Zurihan Yusop.

Sementara itu, Mohamed Shamir berkata, bantuan banjir yang diusahakan Kuskop  amat membantu Sahabat Usahawan AIM yang sedang berusaha untuk bangkit semula dari kemusnahan yang dialami.

"Bagi pihak AIM, kami menghargai inisiatif Menteri Kuskop dalam memperjuangkan nasib Sahabat Usahawan AIM, tak kira bangsa, agama dan fahaman politik.

"Untuk keseluruhan jumlah Sahabat Usahawan terjejas adalah 8,859 Sahabat, melibatkan peruntukan yang akan disalurkan khusus untuk Sahabat AIM sahaja adalah sebanyak RM23.1 juta," katanya.

Katanya lagi, sebahagian besar penerima BBKM daripada Sahabat Usahawan AIM adalah Usahawan Informal iaitu peniaga gerai dan penjaja di tepi jalan yang mengalami kemusnahan secara total di mana gerai dan premis perniagaan hanyut dibawa banjir.

"la membabitkan Sahabat Usahawan di Kepong, Cheras, Ampang, Gombak, Puchong, Shah Alam, Sepang, Kuala Selangor, Bandar Laut Selangor dan Hulu Selangor," katanya.

Majlis itu turut dibuat secara langsung di ketiga-tiga lokasi berkenaan yang dipancarkan dari dewan utama SACC di Shah Alam.

Kesemua penerima geran adalah sebahagian daripada 8,859 Sahabat Usahawan AIM yang terkesan akibat banjir yang sudah didaftarkan sebagai penerima BBKM.

Penyaluran geran BBKM itu menjadi tanda keprihatinan kerajaan yang memperuntukan sebanyak RM50 juta kepada Kuskop yang mana penyaluran bantuan kepada usahawan yang terjejas akibat banjir  dibuat melalui TEKUN Nasional.