KUALA LUMPUR: Anak syarikat milik penuh Maxis Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd (MBSB), menerbitkan tiga siri Sukuk Murabahah bernilai RM1.1 bilion dalam nilai nominal menurut program Sukuk Murabahah tidak dinilainya.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Isnin, Maxis berkata Sukuk Murabahah siri ke-11 itu bernilai RM150 juta dalam nilai nominal dan tarikh kematangannya adalah pada 4 Januari 2027.

Penyedia telekomunikasi itu berkata Sukuk Murabahah siri ke-12 bernilai RM600 juta dalam nilai nominal manakala Sukuk Murabahah ke-13 mempunyai nilai nominal RM350 juta.  

“Tarikh matang Sukuk Murabahah siri ke-12 dan ke-13 masing-masing adalah pada 3 Jan, 2029 dan 3 Jan, 2030,” katanya dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia di sini hari ini.

Syarikat telekomunikasi itu merekodkan untung bersih bagi suku ketiga berakhir 30 September 2021 sebanyak RM325 juta berbanding RM364 juta dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Maxis, Gökhan Ogut Oktober lalu berkata, hasil kumpulan bagaimanapun meningkat kepada RM2.26 bilion daripada RM2.21 bilion disumbangkan oleh hasil perkhidmatan yang tinggi sebanyak RM2.03 bilion susulan perniagaan pascabayar dan gentian yang lebih baik.

Katanya, hasil perkhidmatan pascabayar bagi suku ketiga 2021 meningkat kepada RM1.03 bilion, tetapi purata hasil bagi setiap pengguna (ARPU) turun 3.6 peratus tahun ke tahun kepada RM81 daripada RM84 sebulan.

Maxis akan terus menyokong semua komuniti di Malaysia dengan akses yang lebih besar kepada peranti, penggunaan digital untuk pelajar dan usahawan serta sokongan barisan hadapan yang berterusan dan usaha kemanusiaan.

"Semua inisiatif kami pada suku tersebut didorong oleh tujuan jenama kami dan komitmen kami untuk melabur dalam negara hari ini dan rangkaian untuk pertumbuhan esok, supaya negara sentiasa berada di hadapan," tambahnya.

Maxis berkata pandemik COVID-19 terus menimbulkan kebimbangan dan masih sukar untuk meramalkan dengan pasti kesan berterusan yang akan diberikan terhadap permintaan terhadap perkhidmatan dan penyelesaian yang disediakan oleh kumpulan itu di peringkat tempatan dan antarabangsa.  -DagangNews.com