KUALA LUMPUR: Impak daripada Bajet 2022 ke atas pasaran pendapatan tetap hampir boleh diabaikan, memandangkan tiada kejutan besar dari segi keperluan pembiayaan hutang dan kedudukan fiskal negara, kata Manulife Investment Management (Manulife).

Dalam nota pelaburannya pada Jumaat, Manulife berkata strategi pendapatan tetap Malaysia mengekalkan portfolio defensif, dengan kedudukan jangka pendek bagi meminimumkan risiko pasaran.

"Kami masih memilih untuk melabur dalam bon korporat jangka pendek hingga sederhana untuk meningkatkan pulangan pendapatan bagi strategi kami," kata firma pelaburan itu.

Menurut nota itu, Manulife kekal sukar untuk meningkatkan nilai pasaran bon tempatan memandangkan latar belakang makro ialah salah satu persekitaran kadar yang meningkat dan kecairan global yang semakin meruncing.

"Kebimbangan terhadap tekanan inflasi tolak-kos akibat masalah tenaga dan gangguan bekalan juga membawa kepada hasil bon yang lebih tinggi.

"Secara pertembungannya, faktor-faktor ini menjejaskan prospek kami untuk bon tempatan walaupun penilaian lebih murah dan permintaan yang lebih konstruktif.

"Dalam jangka terdekat, pergerakan hasil berkemungkinan dipengaruhi oleh faktor serantau dan global, melebihi daripada faktor tempatan," katanya.

Di samping itu, Manulife berkata, di Malaysia, ia menjangkakan pembukaan semula ekonomi pada suku keempat 2021 (S4 2021) akan meningkatkan prospek pertumbuhan secara bermakna dan membolehkan Bank Negara Malaysia mengekalkan Kadar Dasar Semalaman tidak berubah pada 1.75 peratus untuk selebihnya pada tahun ini.

"Peningkatan ekonomi yang dijangkakan itu juga seharusnya memberi petanda baik untuk pasaran kredit negara secara amnya," kata syarikat itu.

-- BERNAMA