KUALA LUMPUR: Bursa Malaysia telah menggantung dagangan dalam saham Sime Darby Bhd atas permintaan syarikat itu mulai jam 2.30 petang pada Khamis.

Keputusan itu telah membawa kepada spekulasi tentang apakah perkembangan penting yang mungkin berlaku dalam syarikat itu.

Dalam laporan awal hari ini, Reuters mendedahkan bahawa Permodalan Nasional Bhd (PNB) kini dalam proses menimbang potensi penggabungan melibatkan cabang automotif Sime Darby, dikenali sebagai Sime Darby Motors, dan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua).

Inisiatif penggabungan ini bertujuan membentuk konglomerat automotif yang kukuh dengan anggaran penilaian melebihi RM10 bilion.

Sumber memberitahu Reuters bahawa PNB terlibat dalam perbincangan dengan penasihat untuk meneroka pelbagai kemungkinan, termasuk menyepadukan entiti induk yang bertanggungjawab untuk menyelia Sime Darby Motors dan Perodua.

Visi penggabungan strategik ini adalah untuk menghasilkan penciptaan entiti automotif yang jauh lebih besar, bersedia untuk memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan sektor kenderaan elektrik (EV) di Malaysia.