KUALA LUMPUR: Bursa Malaysia Bhd mengeluarkan kertas perundingan untuk meminta maklum balas awam mengenai cadangan pindaan terhadap Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama berkaitan dengan rangka kerja dipertingkatkan bagi penasihat Pasaran Utama dan penyerahan cadangan korporat.

Menurut kenyataan pada Rabu, Bursa Malaysia menjelaskan cadangan pindaan itu termasuk menjajarkan rangka kerja Penasihat Utama di bawah Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama dengan rangka kerja Penasihat Utama Diiktiraf Suruhanjaya Sekuriti Malaysia bagi Pasaran Utama.

Langkah mempertingkatkan kebertanggungjawaban Penasihat Utama Diiktiraf dan pengawai utamanya yang terlibat dalam menyerahkan beberapa cadangan korporat penting kepada pihak bursa turut terkandung dalam cadangan berkenaan, menurutnya.

"Bursa juga mencadangkan pindaan ke atas Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama bagi kejelasan dan konsistensi, seperti penjelasan mengenai kelayakan penasihat bebas bagi Penjualan Utama dan penarikan balik daripada penyenaraian secara sukarela.

"Ia juga termasuk keperluan penyelesaian Program Akreditasi Mandatori oleh pengarah-pengarah pihak pemohon sebelum penyenaraian," tambah Bursa Malaysia.

Kertas perundingan mengenai cadangan pindaan terhadap Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama itu kini tersedia di https://www.bursamalaysia.com/regulation/public_consultation.

Pihak bursa mengalu-alukan pandangan daripada orang awam.

Pihak yang berminat dipelawa mengemukakan pandangan dan maklum balas mereka kepada Bursa Malaysia sebelum 14 Sept, 2021.

-- BERNAMA