Kerajaan Johor menerima permohonan dari syarikat penerbangan Citilink, Indonesia baru-baru ini untuk mengadakan empat laluan penerbangan dari republik berkenaan ke negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Koperasi dan Kepenggunaan Johor Datuk Tee Siew Kiong berkata, laluan dua hala itu membabitkan Bandung-Johor Baharu, Surabaya-Johor Baharu, Denpasar-Johor Baharu dan Medan-Johor Baharu.

"Permohonan untuk mengadakan laluan itu bukan sahaja dapat menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini malah mampu menjadikan Lapangan Terbang Senai, di sini, sebagai pintu masuk utama pelancong ke Johor dan Malaysia," katanya di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, di sini hari Rabu.

Beliau menjawab soalan M.Asojan (BN-Gambir) mengenai tindakan yang diambil Jabatan Pelancongan Johor dalam meningkatkan perkhidmatan penerbangan antarabangsa Lapangan Terbang Senai sebagai usaha mempromosikan negeri ini.

Sehubungan itu, katanya kerajaan negeri dan Jabatan Pelancongan Johor akan mengadakan perbincangan bersama Kementerian Pengangkutan, Jabatan Penerbangan Awam, Senai Airport Terminal Services, Malaysia Airlines dan Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Perjalanan Malaysia (Matta) Johor bagi mencari kaedah terbaik untuk merealisasikan usaha berkenaan.

Menurut Tee, selain Citilink, kerajaan Johor juga mengadakan perbincangan dengan syarikat penerbangan AirAsia Indonesia untuk beroperasi di Lapangan Terbang Senai dan sedang menunggu maklum balas pihak berkenaan untuk memulakan operasi.

Selain itu, katanya kerajaan negeri juga mengadakan perjumpaan dengan beberapa syarikat penerbangan lain termasuk All Nippon Airways (ANA) Korea dan Cebu Airlines Filipina untuk menyediakan perkhidmatan sewa khas sebagai usaha menggalakkan kedatangan pelancong luar ke negeri ini.

Katanya, hasil kejayaan misi promosi pelancongan negeri Johor secara agresif di luar negara dan beberapa negara Asean dalam tempoh dua tahun lepas, termasuk Hong Kong, China, Korea dan Indonesia, ia memperlihatkan keyakinan syarikat penerbangan antarabangsa untuk mengadakan penerbangan sewa khas.

"Ini secara tidak langsung mewujudkan minat yang mendalam kepada syarikat penerbangan tempatan seperti Firefly dan Air Asia untuk menjadikan Johor Baharu sebagai hab penerbangan utama selatan Malaysia," katanya.