Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Program Transformasi Industri Pembinaan (CITP), pelan lima tahun akhir industri pembinaan sebelum mencapai tahun 2020.

Najib berkata, CITP yang merupakan sebahagian daripada Rancangan Malaysia yang ke-11 (RMK11), bertujuan untuk mewujudkan pembinaan industri yang berterusan di negara ini dan mampu bersaing di arena antarabangsa.

"CITP adalah pelan pelaksanaan komprehesif yang yang merangkumi 18 inisiatif, daripada empat teras strategik, iaitu Kualiti Keselamatan dan Profesionalisme (QSP), kemapanan alam sekitar, produktiviti dan pengantarabangsaan.

"Setiap satu daripada empat teras strategik tersebut berusaha untuk mengubah dan meningkatkan imej industri awam dan antarabangsa," katanya dalam ucapan beliau pada majlis perasmian Minggu Pembinaan Antarabangsa (ICW) 2015, di sini, hari ini.

Najib berkata, industri pembinaan telah mencapai satu pertumbuhan purata yang besar iaitu sebanyak 11.1 peratus dalam Rancangan Malaysia ke-10.

"Ini lebih daripada prestasi semua sektor ekonomi dalam negara.

"Pada tahun 2002, ketika kemuncak rancangan ke-10, industri pembinaan mencapai puncak pertumbuhan sebanyak 18.1 peratus dan selepas itu, industri ini telah mengekalkan ia adalah pertumbuhan dua angka sebanyak 10.8 peratus pada 2013, dan 11.8 peratus pada 2014.

"Kerajaan menjangkakan bahawa pada akhir Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10) tahun ini, industri ini akan dapat mengekalkan pertumbuhan dua angka," katanya.

Tambah Najib, industri pembinaan mencatatkan projek bernilai RM102 bilion pada 2011 dan telah berkembang secara berperingkat kepada RM157 bilion pada 2014.

Beliau berharap untuk menyaksikan jumlah yang lebih besar kerana keadaan negara yang sedang bergerak ke arah pelaksanaan RMK11.