KUALA LUMPUR: Momentum ekonomi Malaysia dijangka bertambah baik sehingga tahun depan, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dijangka berkembang sebanyak 4.5 peratus hingga 5.5 peratus pada 2024 daripada anggaran 4.0 peratus pada tahun ini, menurut RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings).

Ekonomi mendapat manfaat daripada potensi permintaan luar yang pulih, menurut agensi penarafan kredit itu dalam kenyataan bersempena dengan laporan Tinjauan Ekonomi 2024 yang dikeluarkan pada Rabu.

"Permintaan domestik yang berdaya tahan, disokong oleh inflasi dan kadar faedah yang baik juga akan mendorong momentum pertumbuhan," katanya.

Dari aspek fiskal, RAM Ratings menganggarkan defisit fiskal mencecah 4.2 peratus daripada KDNK pada 2024, mencerminkan pendekatan konsolidasi fiskal kerajaan.

Katanya defisit yang lebih kecil -- susut daripada anggaran 5.0 peratus pada tahun ini -- akan didorong terutamanya oleh rang undang-undang subsidi yang lebih rendah, pengurusan perbelanjaan operasi lain yang lebih baik dan kutipan hasil cukai yang lebih tinggi daripada keadaan ekonomi yang lebih positif pada tahun depan.

"Bagaimanapun, dengan keperluan untuk membiayai projek pembangunan kritikal, hutang kerajaan akan kekal secara relatif pada RM1.3 trilion pada 2024 (62.7 peratus daripada KDNK) dan pembayaran hutang tidak begitu ketara pada 16.1 peratus daripada jumlah hasil yang diunjurkan pada 2024," katanya.

Menurut RAM Ratings, potensi risiko untuk pertumbuhan Malaysia akan bergantung kepada kejayaan ekonomi global mencapai "kelembapan ekonomi yang sederhana" dan mengelak konflik geopolitik yang semakin meningkat.

Katanya lonjakan harga makanan dan komoditi global boleh memberi tekanan kepada permintaan domestik, begitu juga impak susulan harga yang tidak dijangka jika penyasaran semula subsidi RON95 dilaksanakan dengan lemah.

-- BERNAMA