KUALA LUMPUR: Beberapa firma dari Amerika Syarikat (AS) menunjukkan minat mendalam untuk meneroka kemasukan operasi perniagaan baharu ke Malaysia selain pengembangan operasi selanjutnya secara tempatan oleh komuniti perniagaan AS yang telah menubuhkan pangkalan di sini.

Timbalan Menteri Kewangan II, Steven Sim Chee Keong berkata perkara itu dimaklumkan dalam mesyuarat bersama Dewan Perniagaan Amerika Malaysia (AMCHAM) yang dipengerusikannya pada 6 Julai bagi membincangkan kedudukan Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk pelaburan berteknologi dan berkualiti tinggi dalam kalangan pelabur AS.

"Kementerian Kewangan (MOF) dan AMCHAM bersetuju bahawa penting untuk terus memupuk persekitaran perniagaan yang kondusif di Malaysia bagi entiti tempatan dan asing di samping menyemak prosedur kawal selia dan pencukaian semasa untuk memudahkan operasi perniagaan," katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Beliau berkata AMCHAM juga menekankan kepentingan kesinambungan kawal selia untuk membantu memudahkan menjalankan perniagaan.

"Dewan perniagaan itu memuji usaha Kerajaan Perpaduan untuk memudahkan operasi perniagaan, dan berkongsi maklum balas daripada komuniti perniagaan mengenai aspek penambahbaikan seperti mengurangkan birokrasi terhadap syarikat yang ingin menubuhkan dan mengoperasikan perniagaan mereka.

"AMCHAM juga menarik perhatian khusus mengenai komitmen Malaysia untuk menggalakkan komuniti perniagaan mengutamakan kelestarian alam sekitar," katanya.

Sim berkata memandangkan Malaysia kini berada di kedudukan antara destinasi pelancongan perubatan utama di Asia, AMCHAM menggesa Malaysia supaya memanfaatkan infrastruktur yang kukuh bagi menyampaikan penjagaan kesihatan bertaraf dunia.

"Dari segi peranti perubatan, Malaysia adalah hab untuk eksport peranti perubatan di Asia Tenggara, dengan eksport mencecah RM31.2 bilion pada 2022.," katanya.

"Ahli AMCHAM juga menggalakkan Malaysia meneruskan dasar pasaran bebas untuk lebih banyak ubat inovatif memasuki Malaysia, menyokong pelancongan perubatan dengan rawatan perubatan lanjutan untuk rakyat Malaysia dan pesakit di seluruh rantau ini," katanya.

Timbalan menteri juga mengulangi komitmen MOF untuk mewujudkan persekitaran perniagaan yang kondusif yang membolehkan syarikat mengekalkan dan mengembangkan pelaburan mereka.

Beliau berkata kementerian akan terus menumpukan langkah untuk memangkinkan dan menarik pelaburan berkualiti tinggi yang akan mewujudkan hubungan dengan perniagaan tempatan dan peluang pekerjaan berpendapatan tinggi.

"Kementerian juga akan meneliti tindakan untuk mengurangkan halangan birokrasi dan menggalakkan penyebaran dan pemindahan teknologi melalui pelaburan langsung asing (FDI) kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) tempatan dan seterusnya pelaburan langsung dalam negara (DDI) sebagai strategi utama untuk merangsang pertumbuhan ekonomi domestik.

"Memandangkan kementerian bersedia untuk Belanjawan 2024, yang akan bermula minggu ini melalui perundingan belanjawan yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 14 Julai, saya menjemput AMCHAM dan lain-lain dalam komuniti perniagaan itu untuk terus berkongsi maklum balas mereka dengan kerajaan," katanya.

Sim berkata maklum balas itu akan membantu kerajaan merangka belanjawan tahunan yang memenuhi keperluan rakyat dan juga sejajar dengan dasar pembangunan sosio-ekonomi negara.

-- BERNAMA