KUALA LUMPUR: Kegagalan perjanjian kerjasama strategik (SCA) bagi pengambilalihan 33% kepentingan dalam Boustead Plantations Berhad tidak akan memberi sebarang kesan material kepada Kuala Lumpur Kepong (KLK) Berhad.

MIDF Research berkata, berdasarkan pengumuman itu, SCA akan ditamatkan berkuat kuasa serta-merta pada 4 Oktober 2023, dan Boustead Holdings Berhad (BHB) akan memulangkan deposit berjunlah RM229.2 juta dalam tempoh 14 hari atau tarikh yang dipersetujui.

Firma penyelidikan itu berkata, malang buat Boustead Plantations kerana tawaran harga menarik dan pemegang saham berpeluang mendapat manfaat daripada operasi luar biasa KLK.

Harga tawaran RM1.55/saham melonjakkan jumlah nilai pasaran Boustead Plantations kepada RM3.47 bilion.

"Selepas menerima tekanan daripada pemimpin pembangkang mengenai SCA dengan KLK berhubung kebimbangan pegangan saham Bumiputera di mana ia menganggap pegangan jualan tidak selari dengan sasaran 30% ekuiti korporat Bumiputera menjelang 2025, LTAT dan Boustead Holdings Berhad (BHB) memutuskan untuk menamatkan perjanjian itu," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

BACA: Perjanjian Boustead-KLK ditamatkan serta merta pada 4 Okt

Terdahulu, KLK sebelum ini telah meningkatkan kepentingan ekuitinya dalam Boustead Plantations melalui beberapa siri pengambilalihan bahagian pasaran terbuka pada 29 September 2023.

Ini disahkan dalam beberapa pemfailan bursa oleh Boustead Plantations yang mendedahkan KLK telah memperoleh kepentingan ekuiti langsung sebanyak 3.09% atau 69.29 juta saham, dan kepentingan tidak langsung atau dianggap sebanyak 33% atau 739.19 juta saham.

Saham itu diperoleh oleh pelbagai syarikat dan individu yang dikaitkan dengan KLK termasuk Ketua Pegawai Eksekutif, Lee Oi Hian dan abangnya Lee Hau Hian, yang merupakan pengarah bukan eksekutif bukan bebas KLK.

Pengiraan belakang sampul surat berdasarkan harga penutup Jumaat lepas sebanyak RM1.46 menunjukkan bahawa KLK boleh membelanjakan kira-kira RM101.16 juta untuk 3.09% kepentingannya. Faedah tidak langsung sebanyak 33% akan bernilai kira-kira RM1.08 bilion.

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM24.60 sesaham. - DagangNews.com