Peserta berusia 15 tahun menjadi peserta termuda menyertai program Hackathon Angelhack Kuala Lumpur tajaan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) tahun ini.

Penyertaan tersebut juga sejajar dengan tema "Anyone Can Code" yang telah berlangsung pada 4 dan 5 Jun lalu.

Bagi program memasuki tahun keempat ini, peserta perlu membangunkan aplikasi baharu secara berkumpulan dalam tempoh dua hari.

Ia bertemakan Gaya Hidup Pintar, Dagangan O2O (Online to Offline) dan Analisa Big Data.

Menurut Duta Angelhack Kuala Lumpur, Heislyc Loh, tujuan program Hackaton diadakan adalah bagi mencungkil bakat muda dalam industri teknologi digital.

“Di sini kami mencabar peserta dengan permasalahan yang telah wujud dalam komuniti kita yang mana ia akan membawa kepada lebih banyak idea yang berpotensi untuk menjadi sebuah perniagaan,” katanya kepada Astro AWANI.

Dalam masa yang sama, Pengarah Modal Inovasi MDEC, Ir Dr Karl Ng berkata kerjasama ini, dalam masa yang sama, dapat menarik minat pemain industri ke atas rekaan yang telah dihasilkan nanti.

“Hackaton secara asasnya adalah cara untuk mendapatkan seberapa ramai koder untuk bekerjasama dalam ruang digital dan bekerja untuk komuniti.

“Dalam masa yang sama usahawan akan lebih teruja melihat prospek inovasi digital yang direka, penyelesaian yang dicipta dan aplikasi perkhidmatan yang berguna untuk perniagaan, rakyat mahupun kerajaan,” jelasnya.

Sementara itu rata-rata peserta yang hadir melihat kesempatan menyertai Hackaton adalah satu peluang untuk membuktikan kebolehan mereka setanding dengan golongan profesional.

Seramai 370 peserta menyertai program Hackaton Angelhack Kuala Lumpur.

Empat peserta dari Universiti Asia Pasifik (APU) dinobatkan sebagai juara menerusi rekaan inovasi digital aplikasi dan web yang bertajuk 'Kraud’.

Mereka akan mewakili Malaysia ke Hari Demo Global Tahunan di Silicon Valley San Fransisco, Amerika Syarikat.