KUALA LUMPUR: Data terkini yang dikeluarkan Tinjauan Hartanah dan Indeks Juwai IQI Malaysia bagi suku ketiga 2022 menunjukkan pasaran hartanah kediaman di Malaysia menuju kenaikan dalam tempoh 12 bulan akan datang.

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, kaji selidik yang dijalankan terhadap ejen hartanah di seluruh negara mendapati harga rumah dan sewa akan meningkat dengan ketara dalam tempoh tersebut sekali gus merangsang peningkatan aktiviti dalam sektor hartanah.

Dalam senario ini, katanya, mereka yang memiliki rumah akan menikmati faedah daripada kenaikan nilai, sebaliknya bagi yang menyewa atau mahu membeli rumah akan menyaksikan perbelanjaan mereka meningkat.

"Kaji selidik itu mendedahkan industri hartanah menjangkakan pertumbuhan harga kediaman yang ketara dalam tempoh 24 bulan akan datang.

"Ejen hartanah percaya hartanah kediaman akan meningkat sebanyak 11.8% di seluruh negara dalam tempoh 12 bulan akan datang.

"Pertumbuhan akan berterusan pada tahun berikutnya dengan harga berakhir pada 16.5% lebih tinggi dalam tempoh 24 bulan akan datang," katanya dalam kenyataan hari ini.

Berdasarkan tinjauan berkenaan, ejen hartanah di Pulau Pinang menjangkakan 17% kenaikan dalam tempoh 2 tahun lagi manakala di Johor pula, ia dijangka meningkat 18.1%.

Bagi Kuala Lumpur dan Selangor pula, harga dijangka meningkat 15.9% manakala ejen hartanah di Sabah menjangkakan kenaikan 14.7% di Sabah dalam tempoh 2 tahun.

Menurut Kashif, pihaknya telah menjalankan Indeks dan Tinjauan Juwai IQI sejak 2019, dan angka-angka tersebut membentuk ramalan pertumbuhan harga kediaman paling kukuh yang belum pernah direkodkan.

Katanya, unjuran telah berubah dengan ketara sejak suku ketiga 2021 dan kemudiannya ejen hartanah menjangkakan penurunan 5% dalam harga kediaman, dan ia membuktikan unjuran itu tidak jauh berbeza.

"Antara sebab ejen begitu yakin terhadap pasaran hartanah adalah kerana mereka sangat optimis terhadap ekonomi.

"Sebanyak 45% daripada ejen hartanah percaya ekonomi akan mengukuh atau lebih kukuh dalam tempoh 6 bulan akan datang," jelasnya.

Turut menyokong ramalan ini, tambahnya, ialah prospek positif daripada Bank Negara Malaysia (BNM) yang menjangkakan ekonomi negara akan terus berkembang tahun ini dengan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) mencecah 6.3%.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, sembilan daripada 10 ejen hartanah berpendapat membeli rumah ketika ini adalah lebih baik berbanding menyewa.

Secara perbandingan, katanya, katanya 11% sahaja yang bersetuju dengan pendapat bahawa menyewa lebih baik daripada membeli rumah.

"Data ini mencadangkan kepada saya bahawa ejen menjangkakan penyewa akan menghadapi kenaikan kadar dalam tempoh 12 bulan akan datang sejajar kenaikan harga rumah.

"Mereka yang membeli sekarang dapat mengelakkan diri daripada berdepan tekanan ini.

"Apabila melihat siapa yang mempunyai peluang terbesar di sini, didapati lebih satu pertiga daripada rakyat Malaysia berumur 20 hingga 39 tahun adalah penyewa.

"Itulah peratusan tertinggi penyewa daripada mana-mana kumpulan umur," katanya.

Bagaimanapun, Kashif melihat, pembeli rumah pertama adalah 'pemenang' dalam persaingan yang sengit ini.

Ini kerana menurutnya, sejak tercetusnya pandemik COVID-19 pada awal 2020, pembeli tempatan kali pertama telah meningkatkan bahagian mereka dalam pembelian pembangunan projek baharu.

"Semasa pandemik, pembeli kali pertama meningkatkan bahagian mereka daripada sekitar 30% kepada kira-kira 35% daripada transaksi projek baharu.

"Sementara itu, kedua-dua pelabur dan pembeli yang menaik taraf dari satu rumah ke rumah lain kehilangan kira-kira 1% daripada bahagian pasaran pembangunan baharu mereka," tambahnya. - DagangNews.com