KUALA LUMPUR:Indeks Pelopor (IP) pada Oktober 2020 merekodkan peningkatan selepas mencatatkan pertumbuhan 6.3 peratus untuk mencapai 108.7 mata daripada 102.3 mata pada Oktober 2019.

Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata momentum itu didorong terutamanya oleh Indeks Perusahaan Bursa Malaysia dengan Indeks Penjagaan Kesihatan sebagai pemacu kepada pertumbuhan.

IP bertindak sebagai indikator kepada pergerakan ekonomi ke hadapan secara keseluruhan.

"Meskipun tahun ke tahun IP meningkat, secara bulanan IP menurun sebanyak 0.7 peratus.

"Antara komponen utama yang mempengaruhi penurunan tersebut adalah Bilangan Syarikat Baru Didaftar (-0.8 peratus) dan Import Benar Logam Asas Berharga & Logam Bukan Ferus Lain (-0.4 peratus).

"Walaupun IP perlahan pada bulan rujukan, kadar pertumbuhan IP terlicin konsisten di atas trend," katanya dalam kenyataan mengenai Petunjuk Ekonomi Malaysia: Indeks Pelopor, Serentak dan Susulan Oktober 2020, hari ini.

Justeru, Mohd Uzir berkata ekonomi Malaysia dijangka akan terus berada di landasan pemulihan pada bulan-bulan terawal tahun 2021.

Tambahan pula, harapan vaksin COVID-19 telah melonjakkan sentimen optimis di peringkat global dan mencetuskan kesan yang lebih baik kepada prospek ekonomi, jelas beliau.

Dalam masa yang sama, Mohd Uzir berkata Indeks Serentak (IS) menurun sebanyak 1.1 peratus bulan ke bulan untuk mencapai 112.0 mata pada bulan rujukan berbanding 113.3 mata pada September 2020.

Katanya lagi, prestasi IS yang menggambarkan aktiviti ekonomi semasa menurun kepada negatif 2.4 peratus pada Oktober 2020 daripada 114.8 mata pada tahun sebelumnya.

Sementara itu, Indeks Difusi bagi IP dan IS pada Oktober 2020 masing-masing mencatatkan 100.0 peratus.

"Ini menunjukkan bahawa semua komponen meningkat berbanding enam bulan sebelumnya," ujar beliau.