KUALA LUMPUR: Ingenieur Gudang Berhad (dahulunya dikenali sebagai Dynaciate Group Bhd) menerusi anak syarikat milik penuhnya, MGudang Properties Sdn Bhd (MPSB) memeterai Perjanjian Jual Beli Bersyarat dengan Paradise Boulevard Sdn Bhd (PBSB) bagi cadangan pengambilalihan 149 unit kompleks runcit dan komersial itu pada harga RM9.07 juta.

Pelaburan hartanah dijangka menghasilkan pendapatan sewa jangka panjang bagi Kumpulan dengan memanfaatkan pertumbuhan e-dagang di dalam negara.

Kompleks runcit dan komersial tersebut dikenali sebagai Pandan Safari Lagoon Shopping Complex and Water Theme Park, yang didirikan di atas tanah pajakan yang terletak di Pandan Perdana, Bandar Ampang, Selangor.

MPSB akan memperoleh keluasan lantai hartanah kasar berukuran kira-kira 435,002 kaki persegi daripada 489,489 kaki persegi yang terdiri daripada lot runcit, tempat letak kereta dan ruang atas bumbung.

Pemfailan dengan Bursa Malaysia menunjukkan bahawa cadangan pengambilalihan itu akan dipenuhi melalui tunai melalui gabungan pinjaman, hasil daripada pelupusan hartanah dan/atau dana yang dijana secara dalaman, yang mana bahagiannya akan ditentukan kemudian.

Tanpa sebarang situasi luar jangkaan berlaku, cadangan pengambilalihan itu dijangka selesai pada suku pertama tahun kalendar 2023.

Selepas pengambilalihan, kos selanjutnya akan ditanggung oleh MPSB untuk mengubah suai, memperbaharui dan menggunakan semula aset itu sebagai ruang simpanan dan gudang. Kos tambahan adalah tertakluk kepada penilaian lanjut kos kontraktor berdasarkan reka bentuk, spesifikasi dan jumlah kerja pembaikan.

Pengarah Eksekutif IGB Melvin Lim berkata, pihaknya sentiasa mencari hartanah yang boleh menjana pendapatan berulang dalam jangka masa panjang.

Oleh itu kata beliau, pengambilalihan yang dicadangkan adalah berbangkit dan pelengkap kepada strategi Kumpulan untuk mengenal pasti, melabur dan membangunkan hartanah berpotensi untuk peningkatan modal dan pendapatan sewa.

Beliau berkata, peningkatan nilai adalah penting untuk pelaburan hartanahnya dan hasilnya boleh dicapai dengan memanfaatkan pengetahuannya untuk membangunkan dan menggunakan semula penggunaan bangunan sedia ada.

“Pengurusan kami berpendapat bahawa pertumbuhan berterusan kehadiran dalam talian dengan e-dagang oleh perusahaan mikro, kecil dan sederhana membawa kepada penggunaan perdagangan dalam talian ke luar talian (O2O) yang semakin meningkat dan keperluan untuk ruang storan untuk produk mereka, " tambah beliau.

Lim berkata, kompleks komersial itu akan digunakan semula sebagai gudang untuk menyediakan perkhidmatan penyimpanan yang bermanfaat, terutamanya untuk kebangkitan pemain industri pembuatan dan gaya hidup baharu yang memberi tumpuan kepada e-dagang.

Ruang penyimpanan dan gudang yang terletak secara strategik adalah penting untuk perkhidmatan logistik yang cekap, yang mana akan menjadi petanda baik untuk permintaan ke atas portfolio hartanah Kumpulan. 

Sebagai tambahan kepada pengambilalihan terbaru ini, IGB, pada 14 Jun, melalui anak syarikat milik penuhnya, Magnitude Resources Sdn Bhd, mencadangkan untuk mengambil alih sebidang tanah perindustrian pegangan bebas dengan bangunan yang didirikan di Bentong, Pahang, dengan harga RM12.0 juta.

Tanah perindustrian pegangan bebas itu adalah seluas lebih kurang 5.8 ekar, dengan bangunan pejabat dua tingkat ditambah dengan kilang satu tingkat, gudang berkembar dua tingkat dan satu tingkat, serta lekapan dan kelengkapan bangunan, yang termasuk mesin, loji, bahan, dan peralatan.

Pada nota berasingan, Kumpulan telah menukar namanya daripada Dynaciate Group Berhad kepada Ingenieur Gudang Berhad pada 27 Julai 2022. Perubahan nama itu menandakan visi simbolik baharu Kumpulan dan untuk lebih mencerminkan sifat perniagaan dan usaha masa hadapannya yang menumpukan pada pelaburan hartanah. – DagangNews.com