KUALA LUMPUR: Bekas menteri kewangan kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani menuduh Goldman Sachs mengambil kesempatan daripada rundingan lemah oleh kerajaan bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menangguhkan pembayaran sejumlah besar yang masih terhutang kepada Putrajaya di bawah perjanjian penyelesaian yang dimeterai lebih daripada dua tahun lalu.

"(Goldman Sachs) harus membayar balik secara tunai baki AS$1.4 bilion (RM6 bilion) kerugian 1MDB tanpa berdalih, dan terus," katanya seperti dipetik dalam laporan Thomson Reuters Regulatory Intelligence.

Menurut laporan itu, perjanjian antara bank pelaburan AS dan kerajaan Muhyiddin menjangkakan bahawa Malaysia akan menerima jumlah itu dalam aset 1Malaysia Development Bhd (1MDB) menjelang 2025 sebagai sebahagian daripada penyelesaian AS$3.9 bilion (RM16.77 bilion) yang dicapai atas kerugian yang ditanggung oleh dana negara yang sarat dibebani hutang itu.

Reuters memetik seorang pegawai undang-undang kerajaan yang tidak dinamakan berkata ini adalah perjanjian yang tidak baik untuk negara.

“(Kerajaan) sepatutnya menuntut wang tunai dalam bank, bukan aset. Mereka telah kehilangan inisiatif.

"Mesti ada persoalan tentang bagaimana kerajaan membuat perjanjian itu. Ini adalah pertikaian yang hanya boleh diselesaikan melalui penerbitannya," katanya dipetik sebagai berkata.

Pegawai itu juga menyeru kerajaan untuk menerbitkan syarat perjanjian penyelesaian, yang setakat ini ditahan daripada didedahkan kerana peruntukan kerahsiaan yang melarang pendedahannya.

Menurut laporan, pertikaian antara bank dan Putrajaya tertumpu pada penilaian aset 1MDB dan jelas keengganan Malaysia untuk mengejar aset asing yang dikenal pasti oleh Goldman Sachs berkaitan 1MDB.

Satu aspek pertikaian itu berkaitan dengan peruntukan dalam perjanjian yang mana bank itu menjamin Putrajaya akan menerima aset 1MDB bernilai AS$500 juta (RM2.15 bilion) menjelang Ogos tahun lalu.

Jika itu tidak tercapai, Goldman Sachs diwajibkan membayar kerajaan bayaran interim sebanyak AS$250 juta.

Walau bagaimanapun, pembayaran itu tidak berlaku, dengan Goldman Sachs dan kerajaan bertelagah mengenai nilai aset yang dikenal pasti. Putrajaya berkata aset tersebut bernilai AS$420 juta (RM1.8 bilion).

Goldman Sachs, bagaimanapun, mempertikaikan perkara ini, dengan alasan bahawa kerajaan Malaysia telah "mengurangkan" nilai aset secara unilateral sebanyak AS$80 juta (RM344 juta).

Bank itu juga mendakwa kerajaan enggan memasukkan aset besar lain apabila menjadualkan hasil yang diperoleh semula.

"Goldman Sachs berpendapat Malaysia telah menerima AS$500 juta, dan (kerajaan) berkata tidak," sumber yang rapat dengan bank itu dipetik sebagai berkata.

Bank itu juga mendakwa bahawa Malaysia tidak berusaha keras untuk mendapatkan semula aset yang dikaitkan dengan 1MDB.

"Anda perlu mengambil langkah untuk merealisasikannya. Ia tidak berlaku secara pasif," sumber itu dipetik sebagai berkata, sambil menambah bahawa Malaysia tidak 'proaktif' dalam meneruskan pemulihan.

Dua minggu lalu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim menuntut Goldman Sachs menghormati penyelesaiannya dengan kerajaan kerana peranannya dalam skandal 1MDB, berkata bank itu tidak seharusnya menggunakan kekuatan kewangannya untuk menentukan syarat.

Dalam temu bual dengan Bloomberg Television Haslinda Amin, Anwar menyeru Goldman Sachs untuk menyelesaikan pertikaian mengenai perjanjian penyelesaian yang ditandatangani pada Julai 2020 sekali dan untuk semua dengan Malaysia. - DagangNews.com