KUALA LUMPUR: Kenanga Research positif terhadap Eco World Development Group Berhad (EcoWorld Malaysia) selepas mengambil alih tanah 163.4 hektar berharga RM211.07 juta yang terletak di Senai, Johor.

Firma penyelidikan itu berkata, pengambilan tanah itu membolehkan EcoWorld mengembangkan portfolio pembangunan perindustriannya ketika permintaan semakin meningkat untuk hartanah perindustrian.

Kumpulan itu kini mempunyai empat taman perniagaan dalam pembangunan dan mereka merancang untuk membangunkan tanah itu menjadi Eco Business Park VI dengan nilai pembangunan kasar (GDV) awal sebanyak RM1.58 bilion.

“Itu bermakna nisbah kos tanah kepada GDV sebanyak 13%. Kos pemerolehan RM12 kaki persegi dianggap adil kerana ia hampir dengan harga urus niaga tanah perindustrian baru-baru ini," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

Pada November 2022, Paragon Globe Berhad mencadangkan pengambilalihan tanah perindustrian seluas 17.11 hektar di Plentong berharga RM71.5 juta yang diterjemahkan kepada kos pengambilalihan RM15.70 sekaki persegi

“Sementara itu, pengambilan tanah perindustrian adalah tepat pada masanya memandangkan kerajaan melancarkan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2023 (NIMP 2023) yang memberi tumpuan kepada pembangunan taman eko-industri,” kata firma penyelidikan itu.

Kumpulan itu berhasrat untuk membiayai pengambilalihan melalui gabungan dana dalaman dan pinjaman bank.

"Sementara itu, kami menjangkakan penggearan bersih Eco World kekal dipuji pada masa hadapan kerana Eco World akan menerima dividen RM213.8 juta daripada Eco World International,” kata Kenanga Research.

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'neutral' dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi sebanyak RM1.02 sesaham berbanding 96 sen sebelum ini. - DagangNews.com