KUALA LUMPUR: Badan pemikir, The Center for Market Education (CME) menganggarkan lebih RM1.1 bilion perbelanjaan kerajaan boleh dijimatkan setiap tahun jika mengamalkan dasar pengurangan bahaya dalam industri kesihatan awam dan pengangkutan.

Tambahan pula, lebih daripada RM305 bilion boleh dijana dalam pelaburan domestik dan asing dan lebih daripada 300,000 pekerjaan diwujudkan dalam tempoh 10 tahun akan datang dalam industri semikonduktor sahaja.

Penemuan kajian ini digariskan dalam Kertas Polisi Nombor 6 yang dikeluarkan baru-baru ini, “Pengurangan Kemudaratan, Penjimatan Penjagaan Kesihatan dan Pertumbuhan Ekonomi: Satu Strategi untuk Malaysia”, ditulis oleh Ketua Pegawai Eksekutif CME, Dr Carmelo Ferlito dan Pembantu Penyelidik CME, Imran Shamsunahar.

Kertas kerja baharu itu memperkayakan siri kajian dalam ekonomi kesihatan yang dirasmikan oleh CME pada 2021 dengan kerja yang diterima dengan baik mengenai makanan tambahan.

Kertas kerja baharu itu memperkenalkan konsep pengurangan bahaya, mentakrifkannya sebagai strategi dasar awam yang direka untuk mengehadkan akibat sosial dan fizikal negatif yang dikaitkan dengan pelbagai tingkah laku manusia, baik dari segi sah dan haram undang-undang.

Pendekatan pengurangan bahaya menolak penggunaan sekatan atau larangan, dan sebaliknya menerima dasar yang menyediakan lebih banyak pilihan untuk alternatif yang kurang berbahaya.

Ferlito berkata, antara topik lain, dalam dua setengah tahun yang lalu pihaknya menghasilkan beberapa karya mengenai polisi berkaitan kesihatan dan kesannya terhadap ekonomi.

"Ia adalah bidang penyelidikan yang menarik, yang menyentuh secara ketara subjek yang menjadi nadi aktiviti CME: kebebasan individu," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

Sementara itu, kertas kerja menggariskan tiga penemuan utama, termasuk menganggarkan penjimatan penjagaan kesihatan yang dibawa oleh penggunaan dasar pengurangan bahaya.

Manakala, ia turut menganggar limpahan positif ke atas ekonomi yang dibawa penggunaan dasar pengurangan bahaya dari segi pelaburan dan penciptaan pekerjaan, dan menyenaraikan tonggak untuk strategi dasar komprehensif yang diilhamkan pengurangan bahaya.

Imran berkata, bermula dengan kesan pengurangan bahaya yang dikenakan terhadap penggunaan produk nikotin seperti e-rokok dan produk tembakau, pihaknya menganggarkan penjimatan penjagaan kesihatan sehingga RM787.78 juta dalam tempoh 10 tahun, hasil daripada penurunan dalam kadar merokok orang dewasa akibat beralih kepada alternatif yang kurang berbahaya.

"Tambahan pula, menukar hanya 1% daripada populasi perokok kepada produk alternatif berpotensi menjimatkan RM2.61 bilion kehilangan produktiviti (dalam kes ini, peningkatan produktiviti).

"Dalam erti kata lain, ini mewakili penjimatan tahunan bersamaan 0.16% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia," katanya. - DagangNews.com