KUALA LUMPUR: Keuntungan bersih Malayan Banking Bhd (Maybank) bagi separuh pertama tahun kewangan berakhir 30 Jun, 2023, meningkat 26 peratus kepada RM4.60 bilion daripada RM3.67 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Hasil meningkat kepada RM31.32 bilion daripada RM21.36 bilion sebelumnya.

Bagi Suku Kedua 2023, keuntungan bersihnya meningkat 45.4 peratus kepada 2.34 bilion daripada RM1.61 bilion pada suku yang sama tahun lalu, manakala hasil naik kepada RM16.13 bilion daripada RM10.21 bilion.

Maybank dalam satu kenyataan hari ini berkata pendapatan operasi bersihnya bagi tempoh enam bulan tahun ini meningkat sebanyak 8.6 peratus kepada RM13.63 bilion, diterajui oleh peningkatan 61 peratus dalam pendapatan bukan faedah kepada RM4.01 bilion.

Bagi Suku Kedua 2023, pendapatan operasi bersihnya berkembang 15.9 peratus kepada RM7.31 bilion, diterajui oleh pendapatan bukan faedah tinggi yang disumbang daripada pendapatan perbendaharaan dan pasaran yang lebih kukuh, melonjak 119.3 peratus kepada RM2.48 bilion berbanding tahun sebelumnya.

Pinjaman kasar kumpulan berkembang 5.3 peratus setakat 30 Jun, 2023, diterajui oleh pertumbuhan di Malaysia sebanyak 3.9 peratus dan Indonesia 2.2 peratus, manakala pertumbuhan di Singapura menyederhana sebanyak 1.7 peratus dan pasaran antarabangsa lain mencatatkan peningkatan 8.8 peratus.

Sementara itu, deposit kasar kumpulan meningkat 2.8 peratus, diterajui oleh pertumbuhan 6.4 peratus di Singapura dan 0.2 peratus di Malaysia, didorong terutamanya oleh pengembangan dalam portfolio simpanan tetap.

Berikutan itu, Maybank berkata, nisbah akaun simpanan akaun semasanya (CASA) menyederhana kepada 37.7 peratus pada Jun 2023.

Mengulas mengenai keputusan tersebut, Pengerusi Maybank Tan Sri Zamzamzairani Mohd Isa berkata prestasi separuh pertama yang memberangsangkan itu mencerminkan kekukuhan francais bank dan strategi M25+ yang diguna pakainya meskipun berdepan cabaran global.

"Kami optimis peluang perniagaan yang lebih baik akan kekal, didorong oleh dasar yang digariskan kerajaan untuk terus memacu pelaburan sektor swasta dan meningkatkan keyakinan pengguna.

"Kami berhasrat untuk memanfaatkan ekuiti jenama kami yang kukuh, keupayaan digital serta kepakaran dan infrastruktur padu untuk memanfaatkan peluang pertumbuhan dan menyediakan perkhidmatan yang lebih baik lagi kepada pelanggan kami," katanya.

Sementara itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Khairussaleh Ramli berkata sasaran Maybank pada masa depan adalah untuk mempercepat momentum pertumbuhannya dan meningkatkan pemacu hasil dengan memberi penekanan kepada bidang pertumbuhan utama sambil meningkatkan kualiti aset dan mengekalkan kedudukan kecairan dan modal yang kukuh untuk menangani potensi risiko yang mungkin timbul daripada perubahan dalam persekitaran operasi.

Maybank berkata lembaga pengarah mengisytiharkan dividen tunai penuh interim pertama sebanyak 29 sen sesaham, yang membawa kepada nisbah pembayaran dividen sebanyak 75.9 peratus, bersamaan dengan pembayaran RM3.50 bilion.

-- BERNAMA