KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) akan memulakan strategi kepelbagaian dan menyasarkan untuk mencapai pulangan pelaburan sebanyak tujuh peratus menjelang 2025 daripada enam peratus pada masa ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Nik Amlizan Mohamed berkata KWAP akan menumpukan kepada pelaburan swasta iaitu ekuiti swasta, infrastruktur dan hartanah pada masa hadapan dalam merealisasikan sasaran tersebut.

"Kami melihat pulangan daripada pasaran awam tidak berada pada trajektori yang tinggi dari perspektif pertumbuhan berbanding pasaran swasta, tetapi kami melihat pulangan pertumbuhan dua angka dalam asas pasaran swasta/persendirian.

"Pada masa hadapan, kami melihat 80 peratus pelaburan awam dan 20 peratus pelaburan swasta daripada komposisi semasa 90 peratus dan 10 peratus.

"Itu sebabnya fokus TERAS 5 kami adalah untuk memastikan kemahiran keupayaan dipertingkatkan," katanya dalam sidang media selepas majlis pelancaran TERAS 5 oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz di sini hari ini.

Nik Amlizan berkata KWAP perlu mampu menyelami pelaburan tertentu agar entiti mengetahui aset dengan baik, mengetahui pelaburannya dengan baik dan mengetahui profil pulangan risiko dengan baik.

Sementara itu, disokong oleh asas kukuh untuk mencapai pulangan kira-kira enam peratus dalam tempoh 10 tahun lepas, beliau berkata TERAS 5 akan menyokong sasaran pulangan tujuh peratus sambil menambah baik perkhidmatannya kepada pesara.

"Kami berhasrat untuk menyediakan perkhidmatan yang lebih lancar untuk pesara kami, contohnya, kami mempunyai aplikasi MyPesara yang kini mempunyai kira-kira 200,000 muat turun.

"Melangkah ke hadapan, kami juga berhasrat untuk meletakkan lebih banyak perkhidmatan nilai tambah pada aplikasi dan itulah sebabnya salah satu pemboleh teras utama TERAS 5 adalah pada digital. Kami bercadang menggunakan sepenuhnya platform digital ini dan menjadi organisasi semula jadi digital pada masa hadapan," katanya.

-- BERNAMA