LABUAN: Labuan mensasarkan pelaburan sebanyak AS$240 juta bagi tempoh dua tahun bermula tahun ini.

Pengerusi Perbadanan Labuan, Datuk Seri Amir Hussein berkata langkah proaktif menarik pelaburan itu dirintis melalui sesi padanan pelaburan yang dimulakan bulan ini.

Menurut Amir bagi mencapai sasaran tersebut, badan itu akan menghimpunkan sekurang-kurangnya 1,000 pelabur tempatan dan antarabangsa dengan menawarkan beberapa pakej mesra pelabur.

Antara tawaran tersebut adalah yang melibatkan insentif percukaian.

"Kita menyasarkan keseluruhan pelaburan apabila program ini dijalankan adalah sebanyak AS$240 juta dalam tempoh setahun dua ini.

"Semoga inisiatif dan juga hasrat kita dapat tercapai di mana kita akan memberi berbentuk insentif-insentif percukaian atau apa sahaja yang diperlukan untuk memudahkan pembangunan ini dapat dijalankan di pulau Labuan ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas sesi padanan pelaburan pengusaha tempatan dengan pelabur antarabangsa yang diadakan di Labuan pada Sabtu.

Peserta terdiri daripada pelabur China, Hong Kong dan Vietnam selain pelabur tempatan.

Jelasnya kalangan 110 pelabur yang hadir pada sesi tersebut ada yang menzahirkan minat untuk pelaburan dalam sektor pembuatan dan pelancongan.

Selain itu terdapat juga pelabur tempatan yang berminat melabur dalam sektor pembinaan.

Sesi padanan sama akan dilaksanakan lagi selepas ini oleh Perbadanan Labuan dan akan memberi fokus kepada pelabur dari benua Eropah pula bagi mencapai sasaran yang ditetapkan itu.