KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini menolak Saman Pemula dan menolak permohonan Serba Dinamik Holdings Berhad untuk perintah injunksi dengan kos terhadap firma EY Consulting Sdn Bhd.

Dalam pemaklumannya kepada Bursa Malaysia, Serba Dinamik berkata, syarikat sedang mendapatkan nasihat undang-undang untuk merayu terhadap keputusan tersebut.

Dalam menolak Saman Pemula, Mahkamah menetapkan alasan ringkas seperti berikut:

i. Bahawa isu sama ada EYC boleh dilantik sebagai Juruaudit Khas telah dibincangkan dalam Saman Pemula yang dibawa oleh Bursa terhadap Syarikat (seperti yang diterangkan dalam pengumuman bertarikh 30 November 2021) di mana Hakim Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa pelantikan EYC sebagai Juruaudit Khas adalah betul.. Oleh itu, isu estoppel terpakai walaupun EYC bukan pihak di dalamnya.

ii. Walau apa pun, jelas daripada bukti yang dikemukakan, EYC telah mengambil langkah untuk memastikan pasukan yang melaksanakan semakan bebas khas itu termasuk juruaudit bertauliah.

Muhamad Syarizal Rahim (Syarizal) rakan kongsi EY PLT telah disenaraikan dalam cadangan EYC bertarikh 31.5.2021 sebagai salah seorang rakan kongsi yang akan mengusahakan audit tersebut. Syarizal berdaftar dengan Lembaga Pemantauan Audit (AOB). Serba Dinamik sedia maklum bahawa Syarizal berada dalam pasukan EYC seawal 30.5.2021. Oleh itu, walaupun EYC tidak berdaftar dengan AOB, ia mengambil langkah untuk memastikan ia mempunyai juruaudit berdaftar dalam pasukannya.

iii. Dalam Seksyen 263, individu yang memerlukan kebenaran dan bukannya firma. Oleh itu Seksyen 263 merujuk kepada individu. Maka, menurut Seksyen 263 bahawa seorang juruaudit mestilah orang yang telah diluluskan dan bukannya firma.

iv. Dalam Seksyen 265 CA, istilah "firma juruaudit" digunakan. Walau bagaimanapun, tiada keperluan yang sepadan untuk firma diluluskan sama dengan Seksyen 263. Firma itu bagaimanapun mesti berdaftar dengan Pendaftar. EY PLT ialah firma Juruaudit yang berdaftar dengan AOB.

v. Seperti yang diperuntukkan di bawah terma LOE, EYC berhak untuk membuat kontrak dengan EY PLT untuk mendapatkan perkhidmatan Syarizal.

vi. Mahkamah memutuskan bahawa pelantikan EYC telah dibuat secara kerap di bawah perenggan 2.23 dan 2.24 MMLR. Selain itu, EYC juga mempunyai juruaudit bertauliah dalam pasukannya. Dalam keadaan ini, tiada ruang bagi Serba Dinamik untuk berhujah bahawa EYC tidak layak untuk menjadi juruaudit khas. Walau bagaimana cara hujah diambil, EYC masih layak dilantik sebagai juruaudit khas.

vii. Tiada salah nyata oleh EYC dan berikutan bahawa Surat Perlantikan antara EYC dan Serba Dinamik adalah sah.

Serba Dinamik akan membuat pengumuman bila dan ketika terdapat kemajuan material dalam perkara di atas. – DagangNews.com