KUALA LUMPUR: Kertas putih oleh Economist Intelligence Unit (EIU) telah menggariskan petunjuk bahawa Malaysia dijangka mendapat markah yang baik pada lima daripada lapan petunjuk risiko berdaulat utama untuk pasaran baru muncul Asia yang terpilih.

EIU menawarkan kefahaman dan analisis perkembangan ekonomi dan politik dalam persekitaran global yang semakin kompleks, mengenal pasti peluang, arah aliran dan risiko pada skala global dan nasional.

Dalam analisis EIU, ia berkata bahawa hutang awam dalam denominasi mata wang asing Malaysia kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk 2022/23 adalah kurang daripada 10 peratus berbanding Kemboja, Laos, Mongolia, Pakistan dan Sri Lanka yang melebihi 30 peratus.

Laporan itu menekankan bahawa nisbah hutang kepada perkhidmatan Malaysia untuk 2022/23 juga kurang daripada 10 peratus, liabiliti luar belanjawan negara yang ketara juga dikategorikan sebagai "kecil", manakala purata baki akaun semasa tahunan Malaysia sebagai peratusan KDNK 2022/23 berada dalam lebihan.

Kertas itu juga menyatakan akses Malaysia kepada pembiayaan konsesi luar semasa krisis juga adalah baik.

Laporan itu dikeluarkan berikutan kebimbangan mengenai hutang negara pasaran baru muncul akibat dasar monetari yang ketat di AS dan negara-negara Barat utama yang lain.

Penganalisis Kanannya John Marrett berkata hutang berdaulat Asia pada masa depan kelihatan agak selamat berbanding wilayah seperti Afrika sub-Sahara dan Amerika Latin, tetapi terdapat beberapa kes berkaitan dengan dolar AS yang lebih kukuh dan gangguan berkaitan pandemik kepada sektor luar.

"Harga komoditi yang lebih tinggi di rantau ini telah mendorong banyak ekonomi ke arah yang lebih terdedah, tetapi jika menterbalikkan arah aliran ini -- penurunan harga komoditi -- boleh mengembangkan risiko kepada negara lain. Dalam erti kata lain, tiada jalan keluar yang mudah daripada kewangan yang lemah bagi kebanyakan orang di rantau ini memandangkan kerosakan yang disebabkan oleh pandemik tersebut," katanya.

Trend kenaikan kadar faedah global mendorong kenaikan harga pinjaman, manakala dolar AS yang lebih kukuh meningkatkan kos pembayaran balik hutang luar untuk kerajaan. Inflasi yang meningkat juga menambahkan lagi isu dengan mendesak pihak berkuasa negara untuk menyediakan bantuan fiskal tambahan sebelum ramai yang berjaya mengekang defisit bajet yang meningkat semasa pandemik COVID-19.

Laporan itu juga berkata kenaikan kadar faedah telah meningkatkan kos pinjaman, manakala inflasi yang lebih tinggi memberi tekanan kepada kerajaan untuk memberikan bantuan fiskal tambahan.

Di Sri Lanka dan Pakistan, laporan itu menyatakan kedua-dua negara tersebut sudah berisiko tinggi sebelum pandemik.

Petunjuk utama menekankan bahawa skor Pakistan dalam empat petunjuk, iaitu defisit fiskal, hutang awam kepada KDNK, hutang awam dalam mata wang asing kepada KDNK dan rizab pertukaran asing sebagai peratusan keperluan pembiayaan luar adalah membimbangkan, manakala Sri Lanka menunjukkan prestasi negatif dalam enam daripada lapan petunjuk.

"Antara negara-negara Asia, Mongolia dan Laos adalah yang paling berkemungkinan mengalami keadaan gagal membayar hutang antara 2022 dan 2026, dengan Laos berisiko sangat tinggi dalam tempoh terdekat. Bagaimanapun, kerajaan Laos tidak mungkin mengisytiharkan ini sebagai gagal membayar hutang awam secara rasmi.

"Komposisi pemiutang bagi pasaran baru muncul telah berubah dengan ketara sejak beberapa tahun kebelakangan. Ini membawa kepada prospek proses penstrukturan semula yang berpanjangan, yang boleh mengakibatkan tempoh ekonomi yang sakit adalah lebih lama, seperti yang kita jangkakan di Sri Lanka pada 2022-23," tambahnya.

-- BERNAMA