PUTRAJAYA: Malaysia dan Sepanyol memeterai satu Memoradum Persefahaman (MoU) untuk bekerjasama dalam bidang sains, teknologi dan inovasi, kata Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Menurut MOSTI, matlamat utama MoU itu ialah untuk mempromosi kerjasama yang bermanfaat buat kedua-dua negara dalam penyelidikan dan pembangunan bersama, pertukaran kepakaran, persidangan saintifik bersama, penggunaan kemudahan saintifik bersama dan lain-lain bidang kerjasama dalam kerangka MoU itu.

MoU yang ditandatangani Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Chang Lih Kang dan Ketua Setiausaha (Penyelidikan) Kementerian Sains dan Inovasi (MCIN) Sepanyol Raquel Yotti akan menjadi pemangkin kepada kerjasama dalam sains dan teknologi selain daripada mengukuhkan hubungan dua hala ke arah kemajuan ekonomi.

"Dengan pemeteraian MoU ini, kedua-dua negara bersedia untuk meneroka kerjasama seterusnya dalam, bidang sains, teknologi dan inovasi termasuk bioteknologi, sains angkasa lepas, pembuatan termaju dan pembuatan bahan," katanya.

MOSTI berkata satu daripada program yang berjaya mempamerkan sinergi kerjasama antara Malaysia dan Sepanyol ialah Malaysia Spain Innovating Programme (MYSIP).

MYSIP adalah program bersama antara Kumpulan Industri-Kerajaan bagi Teknologi Tinggi Malaysia (MIGHT), sebuah agensi di bawah MOSTI, Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia dan Pusat Pembangunan Teknologi Perindustrian (CDTI) Sepanyol.

-- BERNAMA