KUALA LUMPUR: Malaysia Debt Ventures Bhd (MDV) bekerjasama dengan Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dalam usaha mempercepatkan pembangunan teknologi di Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) dengan meluaskan akses kepada pembiayaan teknologi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) khususnya bidang kecekapan tenaga, automasi dan kejuruteraan pintar.

Kerjasama itu menyaksikan MDV menawarkan akses kepada beberapa skim dan program pembiayaan khusus untuk syarikat teknologi yang layak dalam NCER yang terlibat dalam kecekapan tenaga, syarikat permulaan dan projek teknologi.

Ketua Pegawai Eksekutif MDV, Nizam Mohamed Nadzri berkata, pihaknya meneruskan usaha pembangunan perniagaan dan pemasaran di seluruh negara, yang mana tumpuan geografi bukan sahaja di wilayah tengah tetapi juga wilayah utara dan selatan, pantai timur, Sabah serta Sarawak.

Katanya, pendekatan inklusif menyokong sepenuhnya matlamat kerajaan untuk membantu pembangunan PKS tempatan, khususnya syarikat inovatif dan pertumbuhan tinggi yang mampu menjana pekerjaan berpendapatan tinggi untuk rakyat dan memacu pertumbuhan ekonomi negara.

“MDV berhasrat untuk terus mengembangkan asas pembiayaan syarikat menjangkau lebih banyak teknologi PKS di rantau berbeza di Malaysia dan dalam sektor yang belum diterokai untuk memastikan liputan pembiayaan kami yang lebih holistik.

"Wilayah utara khususnya, dengan lokasi strategik empat negerinya, membawa potensi besar untuk menjadi hab teknologi bertaraf dunia, dirangsang oleh reputasinya yang semakin meningkat sebagai pusat industri bernilai tinggi di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Nizam berkata, MDV sedang mempergiatkan usaha untuk memudahkan PKS yang kurang mendapat perkhidmatan yang mencari pilihan pembiayaan tersedia dan sesuai untuk membantu merapatkan jurang pembiayaan ini serta meningkatkan kemungkinan syarikat untuk berkembang dan berjaya.

“Dengan pembiayaan lebih RM600 juta yang dijangka diluluskan tahun ini merentas sektor teknologi yang berbeza dalam mandat dan selera risiko kami, MDV berazam untuk terus mengukuhkan ekosistem teknologi Malaysia, dan menyumbang kepada persekitaran perniagaan yang stabil, berdaya saing serta berdaya tahan," katanya.

Ketua Eksekutif NCIA, Mohamad Haris Kader Sultan berkata, pihaknya melalui Pelan Pembangunan Strategik NCER 2021-2025, memfokuskan kepada pembangunan bakat dalam industri strategik dan berimpak tinggi serta pembangunan dalam teknologi termaju.

Katanya, ini dicapai melalui ekosistem matang sedia ada yang termasuk insentif menarik untuk sektor keutamaan, pembangunan bakat ekosistem melalui kerjasama dengan akademia dan industri, program penyetempatan vendor, serta projek dan taman perindustrian yang terletak di lokasi strategik.

"Kerjasama NCIA dengan agensi seperti MDV untuk memperkasakan persaudaraan teknologi di NCER adalah salah satu inisiatif yang akan membolehkan NCIA merealisasikan sasaran ini," katanya.

Tambah Mohamad Haris, penubuhan Pusat Inovasi Teknologi NCER (NTIC) di Pulau Pinang akan menawarkan PKS teknologi yang dipacu sebagai hab aktiviti teknologi dan inovasi dalam membangunkan ekosistem industri di NCER.