KUALA LUMPUR: Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mencadangkan rangka kerja komprehensif untuk memastikan rakyat Malaysia yang dibawa pulang ke negara ini di bawah Program Pakar Kembali (REP) dibekalkan dengan peralatan dan persekitaran kerja yang mencukupi untuk berprestasi baik dan menyumbang kepada pembangunan negara.

Presiden MEF Syed Hussain Syed Husman menggesa kerajaan memberi perhatian khusus kepada mereka yang kembali bekerja di negara ini melalui program itu.

“Ini kerana persekitaran kerja di kebanyakan syarikat di sini terlalu tegar dan tidak begitu fleksibel untuk membolehkan mereka berinovasi dan memajukan kerjaya mereka dengan lebih jauh.

"Bukan mudah untuk menarik rakyat Malaysia yang berkemahiran tinggi untuk kembali ke negara ini."

Beliau berkata Talent Corp tidak seharusnya ditutup hanya kerana ia tidak membawa lebih ramai rakyat Malaysia yang mahir dan bekerja di luar negara di bawah REP.

“Talent Corp membawa (sebahagian) kembali ke Malaysia di bawah REP, tetapi persekitaran kerja sedia ada di sini tidak mendorong mereka (memulangkan bakat) berbanding pengalaman bekerja di luar negara,” katanya dalam satu kenyataan.

Tahun lalu, Talent Corp berjaya membawa pulang 5,774 rakyat Malaysia melalui REP, iaitu hanya 0.33 peratus daripada jumlah keseluruhan rakyat Malaysia yang berhijrah ke negara lain.

Beliau berkata tanpa sokongan kerajaan, Talent Corp tidak akan dapat melakukan sebarang usaha untuk menarik bakat mahir bekerja di luar negara.

“Daripada menumpukan perhatian untuk mengembalikan bakat tempatan, kerajaan seharusnya menyediakan program yang sesuai untuk menggalakkan mereka terus bekerja di Malaysia dan memberi mereka peluang untuk memajukan kerjaya mereka.” - DagangNews.com