KUALA LUMPUR: Pameran Perabot Antarabangsa Malaysia (MIFF) yang dijadualkan dari 6 Julai hingga 9 Julai akan menetapkan momentum positif untuk pertumbuhan eksport perabot selepas terhenti selama dua tahun akibat pandemik COVID-19.

Pengasas dan pengerusi MIFF Datuk Tan Chin Huat berkata pameran perdagangan perabot terbesar di Asia Tenggara itu akan kembali sebagai edisi khas hibrid dan maya untuk mengukuhkan peranan pentingnya dalam memenuhi rantaian bekalan global.

“MIFF 2022 mempunyai jangkaan yang tinggi selepas penangguhan pandemik selama dua tahun.

"Ia adalah pameran perabot pertama tahun ini di Asia untuk memberi khidmat kepada pembeli global yang tidak sabar-sabar untuk produk baharu serta mempelbagaikan rangkaian bekalan mereka selepas rehat,” katanya kepada pemberita dalam taklimat mengenai kembalinya MIFF 2022 hari ini.

Beliau berkata momentum untuk MIFF 2022 telah melonjak sejak Malaysia melonggarkan lagi sekatan COVID-19 untuk pelancong antarabangsa mulai 1 Mei tahun ini.

“Kami gembira kerana MIFF akhirnya boleh dibuka semula untuk perniagaan kerana pembeli tidak sabar-sabar untuk berhubung semula dengan pembekal mereka dan bertemu sumber baharu.

“Permintaan yang terpendam akan memberi manfaat besar kepada perniagaan.

"Adalah penting bagi pempamer untuk bertemu pembeli secara bersemuka, mendapatkan maklum balas mengenai keadaan pasaran dan melihat apa yang mereka mahukan untuk membuat persediaan yang lebih baik untuk pameran tahunan kami tahun depan, yang akan disambung semula pada Mac 2023,” katanya.

Beliau berkata setakat Mei, lebih 1,200 pembeli dari 81 negara telah membuat pra-pendaftaran dengan pelawat Amerika Utara membentuk kumpulan terbesar dari luar Asia diikuti Afrika, Eropah, Oceania dan Timur Tengah.

“Sebanyak 40 peratus pembeli berdaftar yang ketara adalah pemasa pertama, manakala 70 peratus daripada mereka menunjukkan bahawa mereka akan berada dalam MIFF 2022 untuk mendapatkan produk baharu dan membuat pesanan,” katanya.

Tambahnya, lebih 200 pempamer daripada syarikat Malaysia, China, India, Indonesia, Singapura, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan Vietnam akan datang dengan produk terbaharu.

Acara empat hari anjuran Informa Markets itu akan menduduki dua tempat pameran - Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur dan Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (Mitec).

Pertunjukan Julai itu akan memuatkan kehadiran antarabangsa yang kuat termasuk misi terancang dari Jepun, Amerika Syarikat (AS), Kanada dan beberapa negara Eropah. — DagangNews.com