SHAH ALAM: Pameran Penerbangan Selangor 2022 (SAS2022) yang memasuki edisi kedua menyasarkan potensi nilai transaski sebanyak RM700 juta dan bakal berlangsung bermula 8 hingga 10 September ini.

Exco Industri dan Perdagangan Selangor, Datuk Teng Chang Khim berkata, ia dijangka menarik 10,000 pengunjung dengan penyertaan 63 ruang pameran dan 58 syarikat dari dalam dan luar negara.

“Selain itu, SAS2022 juga mempamerkan 29 kapal terbang termasuk helikopter berbanding hanya 18 buah pada edisi lalu, sekali gus menyaksikan peningkatan yang ketara.

“Manakala, jumlah pengunjung sehingga kini mencapai hampir cecah 9,000 pengunjung berbanding sasaran yang kami letakkan iaitu 8,000 pengunjung. Kami berharap mampu melepasi sasaran 10,000 pengunjung pada edisi kali ini,” katanya pada sesi penerangan SAS2022 bersama media di Skypark Regional Aviation Centre (RAC), di sini, hari ini.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Invest Selangor, Datuk Hasan Azhari.

Dalam pada itu, Chang Khim berkata, bertemakan “The One & Only Business Aviation Show in the Region”, pameran itu turut menyaksikan penyertaan dari negara luar melibatkan Singapura, Brazil, Perancis, Amerika Syarikat, Switzerland, Republik Czech, Nigeria, United Kingdom dan Malaysia.

Jelas Chang Khim, peningkatan ketara dalam penyertaan edisi kali ini juga didorong oleh kejayaan penganjuran pameran itu pada tahun lepas.

“Pameran edisi pertama tahun lepas merupakan satu kejayaan meskipun ketika sempadan antarabangsa masih belum dibuka.

“Terdapat tujuh negara yang mengambil bahagian dan persembahan pameran telah menimbulkan minat dan tarikan kepada para pemain termasuk mereka yang belum menyertai kami, selain didorongi juga pembukaan sempadan antarabangsa, maka lebih ramai peserta pada tahun ini,” ujarnya.

Katanya lagi, pameran selama tiga hari itu akan dipenuhi dengan pelbagai program menarik termasuk forum industri, pembentangan, aktiviti kerjasama dan program pembelajaran untuk pelajar dalam pengajian penerbangan termasuk joyride untuk orang ramai.

“Pada hari pertama dan kedua lebih menumpukan kepada pertunjukan yang lebih serius melibatkan rakan kongsi dan pemain industri.

“Manakala, pada hari ketiga terbuka kepada orang ramai, boleh bawa anak untuk mengetahui peluang dalam industri ini. Satu peluang cukup baik,” katanya.

Pengunjung juga berpeluang untuk beramah mesra bersama para pelakon Air Force The Movie: Selagi Bernyawa.

Untuk maklumat lanjut, pengunjung boleh melayari https://selangoraviationshow.com bagi pendaftaran.